Heuver handelt ook in gebruikte banden

Bandendrukwissel

Datum: 6 april 2023
Laatst bijgewerkt: 6 april 2023
In een spontaan gesprek met een passerende mountainbiker kwam het onderwerp landbouwbanden en lage drukken ter sprake. De fietser had ons net verteld dat hij voor een wedstrijd bewust voor harde, smallere banden had gekozen, omdat een groot deel van de rit over verharde wegen en bevroren velden zou gaan. Je voelt hem al aankomen: tijdens de wedstrijd dooide het en zakte hij letterlijk door het ijs.

Een vergelijkbaar dilemma speelt in onze sector nu de aandacht voor bodemvruchtbaarheid en het tegengaan van bodemverdichting actueler is dan ooit. Op zich zijn de spelregels simpel. Fabrikanten van tractoren en landbouwmachines en de bandenindustrie overleggen welke banden er nodig zijn en welke Load Speed-index daarbij hoort. Dat is vastgelegd in normen en bandenfabrikanten schrijven voor welke druk er nodig is. Inspelend op een wens naar lagere drukken in het veld brak Michelin in 2004 met deze wet toen het met de XeoBib op de proppen kwam. Daarmee kon je ineens met 1,2 bar op de weg en in het veld in plaats van met 2,0 bar. Deze spanning was afgestemd op het draagvermogen bij transport, omdat dat het meest kritisch is. Ditzelfde gebeurde bij de VF-banden. Er kwam een normering voor VF-banden en andere fabrikanten gingen deze ook maken.

Voor zware oogstmachines was dit ontoereikend. Daar is toen heel slim voor VF-banden de toevoeging CFO bedacht. CFO staat voor vrijgave van lagere drukken bij cyclisch veldwerk. Dat maakt het mogelijk om met bijvoorbeeld zware bietenrooiers en spuiten op cultuurbanden in het veld en op de weg met lagere spanningen te rijden. Op de weg is de bunker of tank toch leeg en dus mag je met een lage druk toch met een hogere snelheid rijden.

De roep naar bodemvriendelijk werken wordt echter nog steeds sterker. Nu komt Michelin met Pressure Field Operation, kortweg PFO, voor trekkers. Dat lijkt op CFO, maar bij PFO kan een VF-band bij veldsnelheden continu circa vijftien procent meer dragen of kan de bandenspanning evenredig omlaag. Bij transportsnelheid is het draagvermogen gelijkwaardig aan dat van de gewone VF-band.

Om dit voordeel te benutten, ontkom je, als je regelmatig op de weg zit, echter niet aan een luchtdrukwisselsysteem. Die zijn inmiddels alom verkrijgbaar, maar kosten geld. Ze worden daarom nu vooral ingezet voor bemesten, ploegen en zaaiwerk. Het gros van de machines staat echter nog altijd op standaardbanden. Het is immers vaak droog en we zitten veel op de weg. Als we echt voor bodembehoud gaan, moeten dergelijke luchtdrukwisselsystemen standaard op trekkers komen, met de bijbehorende aansluitingen voor de machines en kippers erachter. Daarvoor zijn nu immers ook VF-banden beschikbaar. Fendt heeft met Variogrip de voorzet gegeven en hopelijk volgt de rest snel. Dan kunnen we de mogelijkheden van de banden echt gaan benutten. Toen de buitenstaander dit verhaal hoorde, zag je hem denken dat dit toch even handiger is dan bandjes wisselen. Nou ja, als het helemaal niet gaat, kun je in die tak van sport gelukkig nog lopen.