Camera AI Van Namen

Slimme camera verkleint kans op aanrijding

Datum: 13 augustus 2024
Laatst bijgewerkt: 14 augustus 2024
Door gebruik te maken van slimme camera's en camera’s met kunstmatige intelligentie (AI) verklein je de kans op aanrijdingen. Zo help je jouw werknemers op drukke plaatsen het overzicht te houden. Jij werkt op jouw beurt mee aan het veiliger maken van het werk.

Zodra jouw werknemer met materieel op pad gaat krijgt hij of zij te maken met een risico op aanrijding. Dat risico neemt flink toe op locaties waar veel mensen werken en waar je chauffeur met een voertuig gaat manoeuvreren. Een aanrijding; het kan al gebeuren in de paar tellen tussen in je spiegels kijken en daadwerkelijk rijden. Een collega met gehoorbescherming die je niet hoort, een ander voertuig of toch net die fietser die net nog zo ver weg was.

Verklein de kans

Peter Bredius, hoger veiligheidskundige van Stigas geeft aan dat het de voorkeur heeft om werklocaties veilig in te richten en werkzaamheden zodanig in te plannen dat er minder mensen of machines tegelijkertijd op de werklocatie zijn en de kans op aanrijdingen verkleint.

"De chauffeur blijft uiteraard altijd eindverantwoordelijk voor de veiligheid. Camerasystemen vormen een goede aanvullende technische maatregel voor de chauffeur of machinist om, dus naast organisatorische maatregelen, actief grip te krijgen op deze risico’s.  

Camera AI Van Namen
Camerasystemen, maar dan beter

In veel materieel vind je camera's die helpen achteruit te kijken. Een mooie aanvulling op spiegels. De beperkingen van deze camera’s zijn:

  • Ze geven geen actief signaal of grijpen niet in bij naderend gevaar;
  • Ze kunnen minder goed functioneren door slechte weer- of werkomstandigheden.

Beperkingen die camera’s met kunstmatige intelligentie, Artificial Intelligence (AI), niet hebben. Camera's met AI scannen actief de omgeving af. Dankzij de software herkent de camera personen en objecten in de gevarenzone en zorgt die ervoor dat dit kenbaar wordt gemaakt aan de bestuurder.

Ervaringen van Van Doorn

Bedrijfsleider Infra bij Van Doorn buitenruimte, Berthil van Doorn, deelt hun ervaringen met AI camera's. "In 2023 besloten we een deel van het materieel te voorzien van deze camera's. We wilden voor het achteruitrijden een hulpsysteem dat de bestuurder actief helpt en ingrijpt. Een systeem wat ook 's nachts en bij slechte weersomstandigheden werkt."

Van Doorn vertelt verder: "We lieten daarvoor speciaal een AI camerasysteem ontwikkelen door Gijs van Namen. Zo kregen onze nieuwe wegdekreinigers een systeem wat bestaat uit een camera achterop het voertuig met een HD-kleurenmonitor in de cabine. Het systeem onderscheidt zich van eerdere systemen doordat het de omgeving scant, waarschuwt en indien nodig ingrijpt."

Het maakt de machine veiliger, want "dat houdt in dat wanneer een persoon in de -vooraf ingestelde- gevarenzone achter het voertuig komt de machinist een geluidssignaal krijgt zodat hij in kan grijpen. Ziet de software onvoldoende reactie, dan zet die het voertuig stil." Bij Van Doorn zijn ze uitermate tevreden over het systeem. Het systeem van Van Doorn kost ongeveer € 6000,-- per voertuig.  

Hoe werkt het?

"Bij Van Doorn maken we gebruik van een camerasysteem met gasmodule", zegt Gijs van Namen, van Van Namen Auto-electronica."Er zit een verschil tussen een AI-camera en een radar. Zo ziet een radar alle obstakels en geeft dus iedere keer een signaal. Dat werkt in de praktijk niet prettig. De camera kunnen we leren wat hij moet zien. Vervolgens passen we met de gasmodule de snelheid van het voertuig aan. Voorwaarde is wel dat het voertuig een elektronisch gaspedaal heeft."  

"De camera ziet contouren, beweging en lichaamstemperatuur.", zegt Van Namen. "Ziet de camera één van deze drie ‘triggers’ in het aangegeven gebied dan krijgt de bestuurder een signaal. Mocht het nodig zijn dan grijpt het systeem zonder hulp van de chauffeur of machinist in en stopt de machine. De camerabeelden kunnen ook worden opgeslagen en teruggekeken."

Door het opslaan van de beelden kunnen de beelden helpen bij het leren van situaties. "Dit helpt in eventuele aansprakelijkheidssituaties." Van Namen zegt dat je slimme camera’s ook in 360 graden kunt toepassen. "Je kunt het systeem zo instellen dat ze een actieve bijdrage gaan leveren aan de verkeersveiligheid. Dat doet het dan door een signaal te geven als er een verkeersdeelnemer in de dode hoek zit." Van Namen benadrukt dat techniek een hulpmiddel is om werklocaties en vervoersbewegingen veiliger maken.

Meer informatie

Gerwin Otten, medewerker schadepreventie en risicobeheer van Cumela Verzekeringen: "Ik zie dat door de dalende prijzen van AI-camera's deze technologie steeds toegankelijker wordt voor bedrijven. Een belangrijke stap naar het veiliger werken. Het aanbod in deze systemen groeit ook. Uiteraard is een systeem dat op maat wordt ontwikkeld en geïnstalleerd duurder dan een kant-en-klaar systeem. Heb je interesse? Nodig dan leveranciers uit voor productdemonstraties en offertes. Wil je sparren over oplossingen voor jouw situatie? Bel dan gerust met mij: Gerwin Otten via 033 247 49 60."