mesttransport

Frankrijk gaat transport boven veertig ton beboeten

Datum: 22 oktober 2018
Laatst bijgewerkt: 13 december 2023
Frankrijk maakt van 40 ton de nieuwe norm voor internationaal transport. Dit is nu nog 44 ton, maar via een wetswijziging gaan de Fransen dit gewicht verlagen. Fenedex meldt dat de kans groot is dat België volgt als de Fransen de wetwijziging erdoor krijgen.

Het Franse Directoraat Générale des Infrastructures, des Transports et de la Mer (DGITM) gaat het maximum gewicht van internationaal transport verlagen van 44 naar 40 ton. Om dit te kunnen doen heeft het een wetswijziging voorgesteld, gebaseerd op richtlijn 96/53/EG. De artikelen van de Code de la Route, waarin de wijziging wordt opgenomen, worden waarschijnlijk eind dit jaar gepubliceerd.

Boete voor te zwaar transport
Wanneer de wetswijziging ingaat, kan de Gendarmerie bij de grensovergangen hierop gaan handhaven. De bekeuringen die hieruit voortvloeien, zijn deze keer wel rechtsgeldig. Al eerder probeerden de Fransen op basis van een Europese richtlijn boetes op te leggen voor transporten zwaarder dan veertig ton. Die werden toen geseponeerd, omdat de wettelijke grondslag ontbrak.
Ondanks dat Frankrijk het gewicht van internationaal transport vastzet op veertig ton, blijft binnen Frankrijk een maximum gelden van 44 ton. België houdt goed in de gaten wat Frankrijk doet. Fenedex heeft geluiden gehoord die erop wijzen dat als de Fransen gaan handhaven op veertig ton, de Belgen dat voorbeeld willen volgen. Zij zullen dat dan doen op basis van dezelfde EG-richtlijn als waar de Fransen naar verwijzen.|

Nadeel voor mestexport
De aanpassingen voor internationaal transport naar Frankrijk zullen ook nadelig zijn voor de Nederlandse mestexport. Andere partijen die de gevolgen zullen merken, zijn degene die zich bezighouden met retourtransporten, waarbij bijvoorbeeld stro mee wordt teruggenomen.