Kamer lijkt voor registratie en kenteken (land)bouwvoertuigen

23 januari 2020
“Ik ben hoopvol gestemd dat het nu wel goed komt”, zegt Hero Dijkema, beleidsmedewerker (land)bouwverkeer en vervoer bij Cumela Nederland, in reactie op het debat over wetsvoorstel registratieplicht (land)bouwvoertuigen. “Op basis van de inbreng van de partijen in het debat is er dinsdag waarschijnlijk een meerderheid voor het wetsvoorstel. Door de registratie en kentekening van landbouwvoertuigen komt verbetering van de verkeersveiligheid in zicht.”
Landbouwvoertuigen krijgen één kentekenplaat aan de achterkant.
Stemt de Tweede Kamer aanstaande dinsdag voor het wetsvoorstel dan is er weer een hindernis genomen. Dijkema: “Cumela heeft zich al jarenlang ingezet voor snelheidsverhoging naar 40 km/u voor (land)bouwvoertuigen. Het is mooi om vast te stellen dat vrijwel alle partijen de 40 km/u ook zien als middel om de verkeersveiligheid te verbeteren."
 
Verkeersveiligheid verbeteren
Wij zijn blij dat ook de Kamerleden inzien dat de verkeersveiligheid hier sterk door verbeterd wordt, omdat we dan routes kunnen neerzetten die om dorpskernen heengaan. Zonder de snelheidsverhoging kan dat niet.”
 
Gemeenten en provincies zijn ook akkoord met deze snelheidsverhoging, maar wel met als voorwaarde dat de landbouwvoertuigen dan een kenteken voeren. Door het wetsvoorstel worden (land)bouwvoertuigen op dezelfde wijze gereguleerd als alle andere motorvoertuigen. Dijkema: “Veel wegbeheerder hebben vaak moeite met landbouwvoertuigen omdat er niets over de voertuigen bekend is en dat monitoring en handhaving lastig is. Dat gaat straks veranderen en maakt dat we straks met wegbeheerders knelpunten met landbouwvoertuigen beter kunnen oplossen."
 
De zorg dat de (land)bouwvoertuigen te snel zouden rijden op plaatsen waar dat niet kan, zoals bij scholen kan Dijkema meteen wegnemen. “Er ligt al lang een CROW-advies van wegbeheerders waarbij snelheid binnen de bebouwde kom, op wegen zonder vrijliggende fietspaden, de snelheid 25 km/u blijft.”
 
Centraal ontheffingenloket
Een ander belangrijk onderdeel van het wetsvoorstel is dat er een centraal loket voor ontheffingen bij de RDW komt. De RDW gaat straks namens de wegbeheerders de landbouwontheffingen afgeven, wat de aanvraag een stuk gemakkelijker maakt. Verdere regelt het wetsvoorstel de invoering van APK voor snelle trekkers, die technisch harder kunnen rijden dan 40 km/u.
 
Tijdens het debat maakte verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen nogmaals duidelijk dat er sterk is gestuurd op zo laag mogelijk invoeringskosten. Het kentekenbewijs gaat 18 euro per voertuig en de kentekenplaat 12 euro oftewel éénmalig 30 euro per (land)bouwvoertuig. Er komt één kentekenplaat op de achterkant van het voertuig.
 
Registreren zonder keuren
Na het van kracht worden van de wet kunnen alle bestaande (land)bouwvoertuigen bij de RDW worden geregistreerd. Dit zal een beperkte periode zijn, de zogenaamde conversieperiode die naar verwachting medio 2021 eindigt. De registratie en tenaamstelling doet de eigenaar zelf via een eenvoudig digitaal registratiesysteem bij de RDW. Voor de registratie hoeven de bestaande voertuigen niet te worden gekeurd of geschouwd. Wanneer een bestaand (land)bouwvoertuig wordt geregistreerd na afloop van de conversieperiode moet deze wél worden gekeurd bij RDW.
 
Er komt wel eerst een overgangsperiode voor de kentekenplicht. Vanaf 2025 moeten alle (land)bouwvoertuigen verplicht een kentekenplaat. Tot die tijd is een kentekenplaat alleen verplicht als er harder wordt gereden dan 25 km/u, het voertuig een ontheffing nodig heeft of in het buitenland rijdt.
 
Dinsdag 28 januari a.s. wordt duidelijk of de wet door kan naar de Eerste Kamer. Als de Eerste Kamer er ook mee instemt dan kan de RDW aan het werk. Die gaf aan minimaal drie maanden nodig te hebben na instemming van de Eerste Kamer om het registratiesysteem werkend te hebben.

 

Auteur: Hero Dijkema