vervaet quad XL met aanhanger

Vervaet Quad XL met Volvo Penta-motor

Datum: 16 mei 2023
Laatst bijgewerkt: 16 mei 2023
Door: Gert Vreemann
Vervaet hangt een achttienkuubs aanhanger achter de 22-kuubs Quad 550 om in één keer 40 kuub mest mee te kunnen nemen. De aanhanger is elektronisch gestuurd en staat op vier 800/70R38-banden, die exact in het spoor van de Quad lopen. Opvallend aan de Quad 550 is dat er een Volvo Penta-motor in ligt. Daar heeft Vervaet een heldere uitleg over.

vervaet quad XL met aanhanger

Het verhaal van de aanhanger is vrij eenvoudig. De extra capaciteit betekent dat de machine een vrachtwagentank volledig kan legen en dan nog wat ruimte over heeft. Op grote percelen in combinatie met grote werkbreedtes is dat zeker bij sleepslang-inzet in het buitenland een item. De tank kan ook worden losgekoppeld. Dit is vrij eenvoudig, waardoor er in bepaalde periodes ook kan worden gewerkt zonder de tank.

vervaet Quad met Volvo Penta

In een persbericht van Volvo Penta gaf de motorfabrikant aan trots te zijn om zijn 12,8-liter TAD1385VE-Stage V-dieselmotor van 550 pk (405 kW) te leveren aan Vervaet voor de Quad 550-zelfrijder. Een van de argumenten daarvoor was dat deze krachtbron in zijn klasse met een koppel van 2650 Nm bij 1200 motortoeren het sterkst scoort en dat dit karakter goed past bij de eisen die Vervaet stelt. Dit karakter komt uiteraard goed van pas voor de XL-uitvoering. Vervaet is echter al jarenlang trouwe klant van DAF Paccar en monteert in de Hydro Trikes en de Q-serie-bietenrooiers de DAF Paccar MX 390-krachtbron van 390 kW (530 pk). Waarom dan geen variant daarvan in de Quad 550? Vervaet-COO Jonathan Hoekman is helder over deze keuze. “Wij willen deze Quad 550 wereldwijd exporteren en daarvoor hebben we een motor nodig die wereldwijd is toegelaten. Dat gaat met de 12,9-liter-DAF Paccar niet, omdat Paccar deze voor Europa en Amerika apart homologeert. Onze Europese versie is niet vrijgegeven voor export naar de Verenigde Staten.”

Opwaarderen naar 550 pk was ook nog iets wat meespeelde. “Daarom hebben we besloten een andere keuze te maken”, zegt Hoekman. “Daar rolde uiteindelijk deze Volvo Penta uit. Daarin speelt ook mee dat Vervaet in goed overleg de inbouw en het op maat gebouwde koelpakket kon engineeren”, aldus de COO.

vervaet quad XL met aanhanger

Betekent dit dat Vervaet dan breder op Volvo Penta overgaat? Ook dat wordt door Hoekman genuanceerd. “Er komen voor 2027 nieuwe Stage V-eisen. Het is even afwachten waarmee DAF Paccar dan komt. Tegen die tijd hebben we ook ervaring opgedaan met de Volvo Penta en Volvo’s servicenetwerk. We gaan dan de balans opmaken. Wat daaruit komt, is open”, zegt Hoekman. Hij geeft aan dat Vervaet niet van plan is om op korte termijn afscheid te nemen van de DAF Paccar MX13-motoren in de Hydro Trikes en de Q-serie bietenrooiers. “We hebben een langdurige en goede relatie met DAF Paccar en zijn servicenetwerk is goed. We switchen niet snel van leveranciers, omdat dat niet past bij onze filosofie van eenvoud en duurzame relaties.”

Zoals bekend monteert Vervaet al wel 480 kW (653 pk) Stage V-Mercedes MTU-motoren in de grote Beat Eaters 625 en 925. “Daarvoor had Paccar geen passende oplossing”, zegt Hoekman. “De Mercedes MTU-motoren bevallen goed. Die doen voor een mogelijk vervolg ook mee, ook omdat deze wereldwijd gehomologeerd zijn.”