De nieuwe amarok is gebaseerd op de Ford-variant en wordt vanaf 2022 gebouwd in Zuid-Afrika.

Samenwerking Volkswagen Bedrijfswagens en Ford in volgende fase

Datum: 17 juni 2020
Laatst bijgewerkt: 29 juli 2020
Door: Gert Vreemann
Vorig jaar kondigden Volkswagen Bedrijfswagens en Ford aan te gaan samenwerken bij de ontwikkeling van lichte bestelwagens en systemen voor autonoom rijden. Dat leidt nu tot drie concrete voertuigprojecten: een midsize-pick-up, een bestelwagen voor de stad en een eentons bedrijfswagen. Over de complete levenscyclus gaat het hierbij om in totaal acht miljoen voertuigen.
De nieuwe amarok is gebaseerd op de Ford-variant en wordt vanaf 2022 gebouwd in Zuid-Afrika.

Binnen de samenwerking gaat Ford de nieuwe Volkswagen Amarok produceren. Deze pick-up is gebaseerd op de Ford-variant en wordt vanaf 2022 gebouwd in Zuid-Afrika. De twee pick-ups maken gebruik van hetzelfde platform, maar hebben een duidelijk eigen gezicht. Op basis van de nieuwe Caddy, die in de tweede helft van dit jaar kan worden besteld, ontwikkelt Volkswagen Bedrijfswagens voor Ford een nieuwe compacte bestelwagen. Deze wordt vanaf 2021 in Polen geproduceerd. Op het gebied van lichte bedrijfswagens zijn de modellen met een toelaatbaar laadvermogen tot één ton zeer belangrijk. Ook op dit vlak gaan Volkswagens Bedrijfswagens en Ford nauw samenwerken. Ford is bij dit project verantwoordelijk voor de ontwikkeling en de productie.Tegelijkertijd blijft Volkswagen Bedrijfswagens werken aan de opvolgers van de T6.1-range die voor privégebruik worden ingezet, zoals de Multivan, de Caravelle en de California.

Op basis van de nieuwe Caddy, die in de tweede helft van dit jaar kan worden besteld, ontwikkelt Volkswagen Bedrijfswagens voor Ford een nieuwe compacte bestelwagen.

In samenwerking met Argo AI, een dochteronderneming van Volkswagen die is gespecialiseerd in de ontwikkeling van systemen voor autonoom rijden, focussen de partners ook op zelfstandig rijdende voertuigen. Volkswagen Bedrijfswagens en Ford kunnen daarbij het SDS (Self Driving System) en de bijbehorende software naar eigen inzicht gebruiken. In 2022 start een grote praktijktest voor autonoom rijden op niveau 4, waarbij een groot aantal elektrisch aangedreven Volkswagen ID.Buzz-modellen wordt ingezet.