Employee Journey

Voelen jouw medewerkers zich goed op hun plek?

Datum: 14 juni 2023
Laatst bijgewerkt: 26 februari 2024
Door: Marie-José Lamers
Van je klanten weet je het precies, maar hoe tevreden zijn je medewerkers eigenlijk? Waarom willen mensen bij jou werken en wat maakt jou eigenlijk een goede werkgever? Een personeelsadvertentie geeft vaak de eerste indruk van je bedrijf aan de sollicitant. Geeft die een verkeerd beeld van je bedrijf, dan blijkt dan pas tijdens het sollicitatiegesprek. Houd jezelf dus een spiegel voor voordat je een vacature uitzet!

Om medewerkers binnenboord te houden, is het belangrijk om te onderzoeken of iemand tevreden is met zijn werk op jouw bedrijf en wat zijn wensen en ambities zijn. Een functioneringsgesprek is een mooi moment om de tevredenheid te peilen, maar jullie kunnen natuurlijk ook op een ander rustig moment aan tafel.  

Optimaliseer de employee journey

Elke werknemer maakt een soort reis in de tijd die hij bij jouw bedrijf werkzaam is. Vanaf het moment dat hij je vacature leest en het eerste contact bij de sollicitatie, vervolgens als werknemer in misschien wel verschillende functies tot het moment dat hij het bedrijf verlaat. Cumela Advies helpt je om die reis zo goed mogelijk te laten verlopen.

De reis van de medewerker binnen jouw bedrijf noemen we de employee journey. Die moet zo aangenaam mogelijk zijn, waardoor hij graag bij jou blijft. Een reis die je als werkgever optimaal wilt inrichten, zodat de werknemer uitstekend kan presteren en blij is dat hij deel mag uitmaken van jouw team. Cumela Advies kan je daarbij helpen.

De stappen van de employee journey zie je op de infographic hieronder. We geven je enkele handvatten waarmee je aan de slag kunt gaan. Download ook de extra tips onderaan deze pagina.

Employee Journey

De optimalisering van de employee journey is belangrijk, want je personeel zorgt voor circa 40% van de kosten in je bedrijf. Ook heeft de werknemer grote invloed op de opbrengst en de kwaliteit van het werk. Als je niet goed voor hem zorgt, krijg je te maken met ‘achterstallig onderhoud’. Het binden en boeien van werknemers is cruciaal.

Vacature? Houd je bedrijf eerst een spiegel voor

Een personeelsadvertentie geeft vaak de eerste indruk van je bedrijf aan de sollicitant. Helaas is het zo dat sommige personeelsadvertenties een verkeerd beeld van de organisatie geven en dat blijkt dan pas tijdens het sollicitatiegesprek. Sollicitanten die aanvankelijk positief reageerden, raken teleurgesteld omdat het bedrijf en de functie niet voldoen aan de verwachtingen die waren gewekt door de vacature, met afhakers als gevolg.

Als je eerlijk naar jezelf durft te kijken als bedrijf, weet wat je medewerkers kunt bieden. Omdat je weet waarom mensen graag bij je werken en wat je sterke punten zijn, kun je het bedrijf goed profileren. Zonder luchtkastelen, met duidelijke beloften. Geborgenheid, vakkundigheid en de mogelijkheden voor zelfontplooiing voelen voor nieuwe medewerkers vaak als een pot met goud. Kijk bij de selectie niet alleen naar kennis en kunde van een nieuwe medewerker, maar ook of hij past binnen de bedrijfscultuur. Als het goed klikt, dan heb je kans dat iemand lang bij je blijft en plezier in zijn werk blijft houden.

Ken je medewerker

Het komt vaak voor dat werkgevers niet goed weten of en hoe tevreden hun werknemers zijn, terwijl ze dat wel precies willen weten wat hun klanten. Er zijn nog steeds veel organisaties die functionerings- en beoordelingsgesprekken niet als standaard hebben ingevoerd, terwijl zo’n gesprek juist een goed moment is om de tevredenheid en wensen van de medewerker te onderzoeken. Kies je liever niet voor de formaliteit van een functioneringsgesprek, zoek dan af en toe een rustig moment aan tafel om echt met je werknemer te praten. Alleen je gezicht laten zien als je werknemers aan het werk zijn, is echt niet voldoende.

Bied mogelijkheden voor groei en ontwikkeling

‘Ken je medewerker’ betekent echt interesse hebben in wat iemand bezighoudt en motiveert. Op basis daarvan kun je bepaald gedrag en een gewenste werkhouding stimuleren en bijsturen waar nodig. Heeft je kraanmachinist interesse om ook zijn vrachtwagenrijbewijs te halen? Of wil hij leren hoe hij gemakkelijker om kan gaan met lastige klanten? Door in te spelen op dergelijke vragen, kun je de werknemer verder laten groeien en zijn kennis en kunde ontwikkelen binnen het bedrijf. Een persoonlijk ontwikkelingsplan kan uitkomst bieden en draagt bij aan het behoud van je medewerker.

Functiewaardering met een aantrekkelijk salaris

De cao Groen, Grond en Infra biedt goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, die bijdragen aan de tevredenheid van de werknemer. Door het functiewaarderingssysteem kun je het loon bepalen dat hoort bij de betreffende functie. Daarnaast hebben werknemers recht op 26 vakantiedagen en 13 atv-dagen. Ook kent de cao een aantal vergoedingen, zoals de reiskostenvergoeding, werkkledingvergoeding indien er geen werkkleding wordt verstrekt en bereikbaarheidsvergoeding. De sector kent een goede en flexibele pensioenvoorziening (BPL) en een interessante seniorenregeling. Hoewel de arbeidsvoorwaarden vanuit de cao voor elke werkgever gelijk zijn, kan het in de praktijk toch anders worden ingevuld. Wil je sparren over marktconform belonen, neem dan contact op met Cumela Advies voor een cao-check om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden.