De cabine is ruimer en de pedalen zijn vier centimeter verder naar voren geplaatst.

Flinke update middelzware Liebherr-wielladers

Datum: 9 april 2020
Laatst bijgewerkt: 9 april 2020
Door: Gert Vreemann
Liebherr komt met de opwaardering van de in onze sector populaire middelzware wielladers L536, L538 en L546 naar Stage V-emissieniveau met een flinke update. De wielladers zijn niet alleen sterker geworden, maar hebben ook een vernieuwde cabine met een groter (9 inch) scherm en desgewenst joystickbesturing,
De L538 en L546 hebben grotere hefcilinders gekregen, waardoor de hefkracht met twintig procent toeneemt.

Bij de 11,7-tons L536 is het motorvermogen met 100 kW (136 pk) gelijk gebleven. Bij de L538 en de L546 zijn de motorvermogens verhoogd met respectievelijk 6 en 19 kW (8 en 26 pk) naar 120 kW (163 pk) voor de 13,5-tons L538 en 128 kW (188 pk) voor de 14,2-tons L546. De L546 is uitgerust met een nieuwe zescilinderkrachtbron. De bekende hydrostatische aandrijving is gebleven.

De modellen zijn naar wens leverbaar met parallel- of Z-kinematiek. Liebherr heeft beide varianten voor de nieuwe serie opnieuw ontworpen. De L538 en L546 hebben grotere hefcilinders gekregen, waardoor de hefkracht met twintig procent toeneemt. De hefarmen zijn hiervoor versterkt. Dankzij elektrohydraulische joystickbesturing in combinatie met programmeerbare bakfuncties kunnen de bak- of vorkposities in alle modellen op het grote 9-inch-display worden voorgeprogrammeerd.

De krachtige hydrauliek zorgt ervoor dat gelijktijdige bewegingen van heffen of zakken en op volle kracht in- en uitkantelen mogelijk zijn. Er is een nieuwe demping van de slagbegrenzing leverbaar voor soepeler werken. Net als bij de XPower-modellen is desgewenst joystickbesturing met de linker joystick leverbaar. Daarbij is de uitslag van de joystick gerelateerd aan de knikhoek, zodat je altijd het juiste stuurgevoel hebt. Voor wie niet de weg op hoeft, is deze uitvoering desgewenst zonder stuurkolom leverbaar.

De krachtige hydrauliek zorgt ervoor dat gelijktijdige bewegingen van heffen of zakken en op volle kracht in- en uitkantelen mogelijk zijn.

De cabine is nieuw ontworpen. Deze is ruimer en de pedalen zijn vier centimeter verder naar voren geplaatst. Een belangrijke vernieuwing is het in hoogte verstelbare 9-inch-touchscreen. Dankzij een nieuwe menuopbouw zijn de instellingen intuïtiever en sneller aan te passen. Verder nieuw zijn de van de XPower-modellen afgeleide meebewegende console, een schuifraam rechts en een krachtiger airco. De grotere ramen van de nieuwe cabine zorgen voor goed zicht naar alle kanten. Liebherr levert voor recyclinginzet desgewenst een voorruit met een beschermrooster, dat kan worden weggeklapt voor het reinigen van de voorruit .

De cabine is ruimer en de pedalen zijn vier centimeter verder naar voren geplaatst.

Ten slotte levert Liebherr voor deze middenserie dezelfde voertuigvolgsystemen als bij de zwaardere XPower-modellen. Denk hierbij aan machinistherkenning, een TruckPayload Assist-weeginrichting, een bandenspanningscontrolesysteem en een Skyview-360-graden-camerasysteem. Importeur W&H in Heteren verwacht de eerste modellen binnenkort binnen te krijgen.