graafmachine op dieplader

Denk aan jezelf

Datum: 19 juli 2023
Laatst bijgewerkt: 19 juli 2023
Door: Arjan Reitsema
Regelmatig krijg ik als bedrijvenadviseur de vraag van cumelabedrijven hoe ze hun uren beter rendabel kunnen maken. Ze merken dat ze veel loze uren hebben die ze niet op de facturen terugzien. Goed rekenen en de extra kosten goed in beeld hebben, is dan mijn advies. Ook het aanrijden en eventueel het aankoppelen van machines moet bijvoorbeeld worden betaald. Wat tips om dat slim aan te pakken.

Om tot een goed en rendabel tarief te komen, moet je goed kijken naar wat je daadwerkelijke kosten zijn. Denk bijvoorbeeld aan het even aan- of afkoppelen van een machine of de reistijd om op de werklocatie te komen. Hoe reken je die dan, is vaak de vraag wanneer ik dat opper. Eigenlijk is het dezelfde vraag die ik vaak te horen kreeg toen ik nog in de mechanisatiebranche werkte. Daar ging het altijd over de vraag: hoe kunnen we de uren van de medewerkers honderd procent declarabel maken. Ook daar lukte dit meestal niet, maar het is daar wel gebruikelijk dat als een machine vuil binnenkomt voor onderhoud deze eerst wordt schoongemaakt, zodat je netjes kunt werken. Die tijd wordt gewoon geschreven op de factuur, net zoals de monteur of de stagiair de werkplek ook weer schoonmaakt in de tijd van de klant. Zo maak je de medewerker weer iets rendabeler. Dus een tip voor diegene die gebruik maakt van een mechanisatiebedrijf: breng je machine schoon heen, dat scheelt in de hoogte van de factuur.

Om tot een goed en rendabel tarief te komen, moet je goed kijken naar wat je daadwerkelijke kosten zijn

Niet alles

Om weer even terug te komen op de vraag aan het begin of je alles kunt rekenen? Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: nee, dat kan niet. Uiteraard moet je dit wel zoveel mogelijk doen, maar sommige dingen kun je nu eenmaal niet rekenen. Het blijft nu eenmaal lastig om als je voor een uur werk ook nog een uur aan het ombouwen bent dat allemaal te rekenen. Toch moet een deel van die kosten wel in het tarief terugkomen. Als de machine weggaat voor een klusje van maar één uur waarbij er totaal dan ook nog één uur reistijd bij komt, heb je dus al drie uur werk. Dan moet je wel de vraag stellen of dat de moeite waard is. Feitelijk moet je de kosten van de werknemer voor het uur ombouwen kunnen meerekenen en ook nog voor een uur transport. Dat uur zouden ook de trekker en de diesel dan nog moeten worden vergoed. Op de vraag hoe de ondernemer dit doet, komt er vaak geen duidelijk antwoord. Mijn advies zou zijn: voor de klusjes van een uur een ruimer tarief rekenen dan voor een klus van een dag of een week. Denk echter aan jezelf en je bedrijf en leg dat ook de klant uit. Hoeveel er dan bij moet, hangt af van je eigen kostprijs. Voor het tarief van de bewerking kun je dit doen met de kostprijsberekening die op de website van Cumela staat. Uiteraard wil ik je daar graag bij helpen en anders wel de collega’s van Cumela Advies. De kosten voor de extra uren voor ombouw en transport zul je zelf moeten bepalen.

Iedereen begrijpt dat er een boterham moet worden verdiend, maar dan moet je wel durven rekenen

Alles uitleggen

Regelmatig krijg ik ook de vraag of je alles rond je tarief moet uitleggen? In de mechanisatiebranche kan in het tarief van de werkplaats ook het uitzoeken van het probleem zitten en het gebruik van de uitleesapparatuur. Bij een reparatie krijg je ook niet exact te horen welke componenten er allemaal in het arbeidsloon zitten. Persoonlijk denk ik dat het vooral een kwestie van vertrouwen is. Iedereen begrijpt dat er een boterham moet worden verdiend, maar dan moet je wel durven rekenen. Vermeld het juiste aantal uren op de bon en factureer dat goed. Wil je dit niet doen, bedank dan voor de klus. Je gaat ook niet met het mechanisatiebedrijf onderhandelen over de factuur.

De keuze die wordt gemaakt in de mechanisatie is dat het voorbereiden en opruimen van de werkplek wordt doorberekend aan de klant. Waarom zouden we dit in de cumelasector niet kunnen doen? Ik denk dat hierin ook een deel angst zit, met name: wat vindt mijn klant daar wel niet van en gaat hij dan niet naar een collega? Aan de andere kant is het zo: als een klant niet rendabel is, is het dan wel een klant? Mijn advies zou zijn om eens goed op de kosten te letten. Kijk waar ze zitten en beslis dan of je deze kunt doorberekenen aan de afnemer van de dienst. Ziet de afnemer niet wat je aan meerwaarde bent voor zijn bedrijf en wil hij daar niet voor betalen? Doe de klus dan niet.