Het jonge bedrijf DNL Machines en Equipment van Diederik timmert hard aan de weg. Dat bleek ook weer tijdens de Contactdag Utrecht van Cumela in Haastrecht. "Het gaat er niet om hoe ons pand eruitziet, het gaat erom wat we doen", benadrukt de gedreven eigenaar. "Daarom maakten we keuzes in de merken die we verkopen. We willen geen winkel van sinkel zijn."
Ondergewaardeerde merken
Diederik koos in het agrarisch voor de merken Deutz-Fahr, Pöttinger en Dezeure. In het grondverzet viel de keus op Sany en MB. Daarnaast heeft DNL een handvol machines in de verhuur. Zowel met het merk Deutz-Fahr als met Sany, waarvan ze sinds 2020 de dealer zijn, daagt de ondernemer zichzelf uit, zo blijkt uit zijn volgende woorden. "Deutz is echt een ondergewaardeerd merk. Qua kostprijs ligt deze veel lager dan Fendt. Ik dat uitgezocht voor een ondernemer. Toch kiezen ondernemers nog te vaak voor een bekend merk."
Met Sany dagen ze zichzelf extra uit, omdat de machines in China gemaakt worden. Daar krijgen ze veel opmerkingen over, zoals bijvoorbeeld: "Sany staat voor ganie". Onterecht pleit Diederik, want het Chinese bedrijf groeit wereldwijd hard en levert goede machines af.
Kostprijs belangrijker
Nog een voordeel van Sany volgens Diederik is de kostprijs per machine. "Ik denk dat de kostprijs van machines in Nederland te hoog wordt", zegt hij. Een brug naar de oproep waar regio-voorzitter Raymond van Dorresteijn de vergadering mee begon. Die drukte de collega's op het hart goed de kostprijs in de gaten te houden. "Niet alleen de personeelskosten nemen toe. Alles wordt duurder." Hij gaf het advies om vooral gebruik te maken van de dienst Cumela Kompas, waarin je anoniem je cijfers kunt vergelijken met die van collega's en zo verbeteringen op je bedrijf kunt doorvoeren.
"Wij denken met een lagere kostprijs per uur ondernemers te kunnen helpen", zegt Diederik. Dat was voor hem een van de redenen om geen machines om te gaan bouwen. De andere redenen waren dat er maar een kleine markt voor gebruikte machines is en er onzekerheid bestaat rondom CE. Hij besloot te wachten op een elektrisch model. Toen hij vervolgens in China een 23 tons graafmachine zag staan ging hij ervoor.
"Oorspronkelijk wilden ze hem eind 2025 leveren, maar dat duurde me te lang. Met wat aandringen hebben we het voor elkaar gekregen dat hij nu op de boot staat onderweg naar Nederland". Het laat volgens de ondernemer goed zien wat in China kan. "Waarmee ik niet zeg dat alles wat daar gebeurt goed is. Wel is het zo dat waar wij nu 8 uur op een dag werken, zij er 16 maken, zoals iemand van Sany tegen mij opmerkte. Dat is waarom ze zo snel gaan. Ook met emissiebeperking zetten ze grote stappen." Sany mag zichzelf naast een grote speler in de bouw van machines ook een van de grotere producenten van windmolens en zonnepanelen noemen. "En dat past bij hun ambitie om ook daarin de beste te worden."
Regel je stroomvoorziening
Naast de SY215E komt er ook een wiellader aan: de SW405E. "Die verwachten we in Q3 en er komt nog meer aan", zegt Diederik. Over de productie maakt hij zich geen zorgen. Wel dat ze een factor 2 meer kosten dan de dieselvariant. "Het gaat om grote investeringen. Wat ik jullie mee wil geven is: ga nadenken over de stroomvoorziening! Te vaak vragen ondernemers mij hoelang de machine op een accu kan draaien, maar daar gaat het niet om. Je krijgt er bij elektrisch werken mee te maken dat je moet gaan stekkeren. Waar ga je dat doen?" Diederik zegt dit omdat er een maximum zit aan hoe groot een accu kan worden en omdat groter ook duurder betekent.
Onderscheid maken
Er komen uitdagingen aan voor de sector. Diederik probeert onder de slogan 'Doe meer' met zijn bedrijf het onderscheid te maken en ondernemers te helpen. "Waar zitten de machines over tien tot vijftien jaar? Bij de loonwerkers en grote boeren", verwacht hij.