develon DX 800

Develon DX800LC-7 draait in Heerlen

Datum: 4 april 2024
Laatst bijgewerkt: 4 april 2024
Door: Gert Vreemann
Sinds enkele maanden draait de grootste Develon van de Benelux, de Develon DX800LC-7, in het Zuid-Limburgse Heerlen. Van den Borne in Reusel schafte hem aan voor de zilverzandwinning voor Sibelco. De gigant is daarvoor uitgerust met een lange giek voor een graafbereik van bijna 26 meter. Dit was naast een grotere indringingskracht de reden van de aanschaf. Roger van Nispen bekeek de gigant voor ons.
develon DX 800

Van den Borne uit het Brabantse Reusel is al jaren actief in de zilverzandwinning voor Sibelco. Het bedrijf werkt met graafmachines omdat ter plekke geen zandzuiger mag worden ingezet. Van den Borne werkte eerst met standaard graafmachines, maar die bleken onvoldoende capaciteit te hebben. Uiteindelijk kwam het bedrijf uit op zware long reach-graafmachines. Nadat eerst een Doosan DX490LC-5 long reach in gebruik was genomen, is nu bij importeur Staad gekozen voor deze Develon DX800LC-7. Omdat het winnen van verschillende soorten zilverzand op grotere diepte moest plaatsvinden, was er behoefte aan een machine met een langere giek en een grotere indringkracht. Hoewel het zilverzand onder water zit, is het behoorlijk hard. Van den Borne wint met de DX800LC-7 zilverzand tot een diepte van twaalf meter. “We hebben weer voor Develon/Doosan gekozen door de opgedane ervaring met zowel het product als met importeur Staad. Naast de DX800LC-7 en DX490LC-5 hebben we nog een rupsgraafmachine, een wiellader en een knikdumper van Doosan”, vertelt Ton van den Borne.

develon DX 800

De Develon DX800LC-7 is niet de grootste Develon-graafmachine. Dat is de ruim honderd ton wegende DX1000LC-7. Hiervan draait er inmiddels ook een in Europa, in een groeve in Estland. De DX800LC-7 van Van den Borne is echter wel de grootste Develon-graafmachine in de Benelux. De standaard 80 ton wegende machine is voorzien van een Perkins 2506J-motor. Deze 15,2-liter-dieselmotor levert een vermogen van 402 kW (547 pk) bij 1800 toeren per minuut en voldoet uiteraard aan de Stage V-emissienorm. Achter deze motor leveren twee hydraulische pompen elk maximaal 504 liter per minuut aan olie, waardoor snelle cycli mogelijk zijn. Af-fabriek is de DX800LC-7 leverbaar met een korte 6,65 meter monogiek in combinatie met een 2,60 of 2,90 meter lange lepelsteel. Voor gewoon graafwerk is er de 7,70 meter lange monogiek in combinatie met een 2,90 of 3,50 meter lange lepelsteel. De cabine van deze 80-tonner is dezelfde die te vinden is vanaf de veertientons Develon-machines. 

develon DX 800

Voordat de machine bij Van den Borne kon worden ingezet, onderging deze een uitgebreide modificatie bij SCM Modificaties in Venray. De standaardgiek werd verlengd, waardoor er op de pen een reikwijdte van 24 meter ontstond. Met de 2500-liter-Matt Nielen Constructies-kettingbak met tanden ontstaat er zo een reikwijdte van bijna 26 meter. De maximale graafdiepte gaat in de praktijk richting de achttien meter. Nagel Hydraulics leverde aan SCM het op maat gemaakte leidingwerk van deze machine. Ook de vorige machine, de DX490LC-5, werd door SCM gemodificeerd tot long reach-machine. Voor het onderwaterwerk is de vetsmering voorzien van overmaat-slangen en extra voeding op de bak-kinematiek. Tevens wordt de machine voorzien van 3D-GPS om het werken onder water ‘zichtbaar’ te maken. Af-fabriek is de DX800LC-7 al voorzien van een centraal smeersysteem van SKF, waarbij dealer Staad uit Veghel de machine verder voorzag van getinte ramen en een 27mc-zender-ontvanger. Voor voldoende stabiliteit is het contragewicht met acht ton verzwaard en zijn de 600 millimeter brede rupsen vervangen door rupsplaten van 920 millimeter. Compleet met bak weegt de Develon zo’n 96 ton. 

2,5 kuubs kettingbak aan Doosan DX 800

Van den Borne toont zich zeer tevreden over de machine. Volgens het bedrijf presteert de machine naar verwachting. Van den Borne had willen werken met driekuubs kettingbak, maar dat bleek iets te veel van het goede, ook al is de graafmachine uitgevoerd met de extra zware hefcilinders van een honderdtonner. Met de huidige 2500-liter-bak kan de machine volgens Van den Borne met gemak drie tot drieënhalve kuub van tien meter diepte naar boven trekken. Verder is het bedrijf bijzonder te spreken over de samenwerking tussen Staad en SCM Modificaties en geeft het aan dat het eigenlijk totaal geen omkijken heeft gehad naar de realisatie van deze speciale, op maat gemaakte machine.