dieseltank

Lage brandstofkosten, hoog rendement

Datum: 28 juni 2018
Laatst bijgewerkt: 28 februari 2020
Door: Marijke Dorresteijn
Het lijkt logisch, maar de cijfers bewijzen het ook: bedrijven die ten opzichte van de bruto marge relatief lage brandstofkosten hebben, halen hogere winsten. Dit blijkt uit een analyse van de cijfers van 356 bedrijven die hebben meegedaan aan de kengetallenvergelijking Cumela Kompas Analyse.

Nu de brandstofkosten weer stijgen, is het des te meer van belang om het brandstofverbruik in de hand te houden en stijgende kosten door te berekenen, stelt bedrijfskundig adviseur Dieuwer Heins van Cumela. “De gemiddelde brandstofkosten liggen in de cumelasector op 12,5 procent van de bruto marge. Deze bedrijven behalen een gemiddeld rendement van 2,9 procent. Kijken we naar de groep van 25 procent bedrijven met de hoogste en de laagste brandstofkosten, dan blijkt dat daar de brandstofkosten respectievelijk 17,3 en 7,2 procent van de bruto marge bedragen. Het rendement dat deze bedrijven behalen, komt uit op respectievelijk 6,3 en 1,7 procent. Hetzelfde beeld zien we terug bij bedrijven die actief zijn in het grondverzet en in het agrarisch loonwerk.”

Heins merkt op dat bij de agrarische loonbedrijven de bedrijven met lage brandstofkosten én een hoog rendement het verschil zowel aan de kosten- als aan de omzetkant behalen. “Dit zie je terug als je kijkt naar de resultaten per arbeidskracht. Dan zie je dat de brandstofkosten per arbeidskracht op de 25 procent beste bedrijven € 4.500,- lager zijn. Maar dat niet alleen, hun bruto marge per fte is duidelijk hoger dan gemiddeld, namelijk ruim € 5.300,-.”

Heins ziet meerdere zaken die in de praktijk van invloed zijn op deze cijfers. “Als we kijken naar de brandstofkosten is natuurlijk de hoogte van het brandstofverbruik van invloed. Dit is gelegen in meerdere factoren, zoals het brandstofverbruik van de machine en ook de wijze waarop de machine wordt gebruikt. Trap je continu vol op het gaspedaal of rijd je met beleid? Ook de planning is van invloed. Denk aan het aantal transportkilometers tussen de verschillende werkzaamheden. Hoe geringer het aantal transportkilometers, hoe lager het brandstofverbruik en dus ook de kosten. Een goede planning is ook van invloed aan de omzetkant. Die zorgt immers voor meer factureerbare uren en daarmee voor meer omzet. Dit heeft een positief effect op de brandstofkosten per bruto marge.”

Heins noemt nog een andere belangrijke factor. “Natuurlijk heeft het soort werk invloed op het gebruik. In de praktijk maakt het nogal wat uit of de machine de hele dag volop aan het draaien is of maar een paar uur per dag en de rest veel meer stationair. Of zoals in het grondverzet soms gebruikelijk is het draaien exclusief brandstof. Het lijkt er ook in de praktijk op dat er eerder geld te verdienen is met werkzaamheden met een laag brandstofverbruik. Voor een goed rendement is het vooral zaak om een goed inzicht te hebben in de kostprijs en het juist doorbelasten van kosten.

Betekent dit dat alle bedrijven met hoge brandstofkosten in verhouding tot de bruto marge een lager rendement hebben? Volgens Dieuwer Heins is het antwoord nee. Met name bij de grondverzetbedrijven en gemengde bedrijven ziet hij dat er ook bedrijven zijn met hoge brandstofkosten per bruto marge die toch een redelijk rendement behalen. “Juist bij die bedrijven ligt de bruto marge per fte hoger. Het betekent simpelweg dat deze bedrijven in staat zijn om de hogere brandstofkosten aan de klant door te berekenen.”

De cijfers zijn gebaseerd op een groep van 356 bedrijven die voor het jaar 2016 hebben deelgenomen aan de kengetallenvergelijking Cumela Kompas Analyse.

brandstof grafiek