zowerkthetniet

Wet Arbeidsmarkt in Balans aangenomen

Datum: 5 juni 2019
Laatst bijgewerkt: 14 februari 2020
De Eerste Kamer heeft 28 mei jl. ingestemd met de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). In een laatste poging van Minister Koolmees om de Kamerleden tot vóór stemmen te verleiden, kwam hij op 24 mei nog met een brief. Hierin geeft hij aan dat er op verschillende dossiers samenhangende stappen zijn gezet. Daardoor heeft de Eerste Kamer de WAB aangenomen. 41 leden stemden voor de wet en 34 leden stemden er tegen.

Om je een indruk te geven van de aanstaande wijzigingen heeft Cumela bijgaande infographic gemaakt. Een tweede infographic laat zien welke samenhangende stappen gezet gaan worden. De komende maanden zullen wij je per onderwerp informeren over de aanstaande wijzigingen.

Tijdelijke contracten ontmoedigen
Doel van de wet is het stimuleren van arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd en het ontmoedigen van arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd. Door deze laatste duurder te maken, zouden werkgevers er minder gebruik van moeten maken. Ook krijgen oproepkrachten meer rechten. De onzekerheid over werk en inkomen mag niet op de schouders van werknemers rusten, vindt de minister. De extra ontslaggrond moet het aanbieden van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ook stimuleren. Tenminste, het moet de angst voor deze contracten wegnemen.

Transitievergoeding en scholingskosten
Met de campagne ‘Zo werkt het niet’ probeerden werkgevers, waaronder cumelaondernemers, te voorkomen dat contracten voor bepaalde tijd duurder zouden worden. In de Tweede Kamer heeft dat succes gehad, in die zin dat er een uitzondering is gekomen voor jongeren tot 21 jaar die maximaal 48 uur per 4 weken of 52 uur per maand werken. In de Eerste Kamer lukt het niet een algemenere uitzondering voor tijdelijk werk te regelen. Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd worden daarmee duurder. De premie voor 2020 lijkt uit te komen op 7,78 procent, terwijl werkgevers daarvoor nu 6,18 procent betalen. De arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd worden wel goedkoper. De premie voor 2020 is voorzien op 2,78% waar die nu 4,18% is.
De transitievergoeding vanaf de eerste dag gaat door en betekent een lastenverzwaring voor werkgevers, maar hier tegenover staat een verlaging van de vergoeding bij dienstverbanden langer dan tien jaar. Positief is ook dat de werkgever de scholingskosten voor een andere functie binnen zijn bedrijf in mindering kan brengen op de te betalen transitievergoeding. Voor werkgevers is het dus belangrijk om dit goed vast te leggen voordat de werknemer met de (om)scholing begint.
Het is mooi dat kleine werkgevers die hun bedrijfsvoering moeten staken wegens pensionering, overlijden of ziekte de door hen te betalen transitievergoeding kunnen declareren bij het UWV. Het is nu nog niet exact bekend wanneer deze declaratiemogelijkheid ingaat, want dit is afhankelijk van de mogelijkheid van het UWV om dit uit te voeren.
De toegezegde gelden voor loonkosten voor BBL’ers en MKB-bedrijven kunnen de werkgeverslasten laten dalen.

Meer mogelijkheden voor ontslag
In de Tweede Kamer hebben de ondernemingsorganisaties eerder bereikt dat de hogere WW-premie niet gaat gelden voor jongeren tot 21 jaar, met een bijbaan van maximaal 12 uur per week. Dat is winst voor ondernemers. Bij ontslag of na het aflopen van het (tijdelijk) contract van jongeren moet de werkgever wel de transitievergoeding betalen. Op basis van een aangenomen motie moet minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) in gesprek blijven met sociale partners om te bekijken of ze voor seizoenswerk maatwerkoplossingen kunnen vinden. Wat hiervan terecht komt, moeten we nog afwachten.
Met de nieuwe cumulatiegrond bij ontslag komt de WAB tegemoet aan de problemen, van met name mkb-bedrijven, sinds de invoering van de Wet Werk en Zekerheid in 2015. Positief in de WAB is ook de verruiming van de ketenregeling van twee naar drie jaar. Het geeft ondernemers meer ruimte in geval van noodzakelijke flexibiliteit.
De Eerste Kamer heeft een motie aangenomen dat de regering voor de zomer van 2019 met uitgewerkte voorstellen over nieuw zzp-beleid moet komen inclusief een definitief tijdpad gericht op een adequate bescherming van de zzp’er aan de onderkant van de arbeidsmarkt.