Geld

PAWW zorgt voor reparatie van WW en WGA – werknemer betaalt premie

Datum: 14 december 2018
Laatst bijgewerkt: 14 februari 2020
Op 1 januari 2019 gaat de verzamel-cao PAWW in voor de sectoren agrarisch, groen en visserij. In de PAWW is de private aanvulling op de Werkloosheidswet (WW) en Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) geregeld. Daarmee is reparatie van de wetgeving rondom de WW en de WGA een feit en is de uitdrukkelijke wens van de vakbonden uitgekomen. Wat betekent de reparatie voor werknemers en wat moet de werkgever gaan doen?

Vanaf 1 januari 2019 treedt er een private aanvulling van de WW tot maximaal veertien maanden in werking, iets wat is geregeld via een verzamel-cao die speciaal voor de PAWW (Private aanvulling WW en WGA) is afgesloten. Deze staat helemaal los van de cao voor bedrijfstakken, waaronder de CAO-LEO. Het was een grote wens van de vakbonden, waarvan de introductie al in het sociaal akkoord 2013 door de landelijke werknemers- en werkgeversorganisaties werd afgesproken.

De PAWW gaat gelden voor elke medewerker die loon verdient en werkzaam is in een sector waarvoor de cao algemeen verbindend is verklaard is. Alleen de directeur van een naamloze of besloten vennootschap valt hier buiten. De algemeen-verbindendverklaring is de reden waarom de reparatie via een verzamel-cao moest worden geregeld, ondanks de verwarring die het kan veroorzaken. Wanneer de regeling niet in de vorm van een cao was gegoten, had er geen algemeen-verbindendverklaring kunnen worden afgegeven en was die regeling niet verplicht geworden voor diverse sectoren.

Voor de sectoren agrarisch, groen en visserij werd er op 26 november een algemeen-verbindendverklaring afgegeven. Op 28 november, via de publicatie in de Staatscourant, ging die in. De Stichting PAWW heeft echter beslist dat voor de sectoren agrarisch, groen en visserij de regeling pas op 1 januari 2019 ingaat. Vanaf dan is het WW-recht voor werknemers weer hersteld tot het niveau van 31 december 2015.

Wat verandert er?
Voor werkgevers betekent de inwerkingtreding van PAWW dat er vanaf 1 januari 2019 loon moet worden ingehouden. Dat moet aan de loonadministratie worden doorgegeven, maar ook moet het personeel worden geïnformeerd over de reden van deze inhouding. Speciaal daarvoor werd een flyer ontwikkeld, die met het eerste loonstrookje van 2019 kan worden meegestuurd. De flyer staat op de website Cumela.nl bij het onderwerp ‘PAWW’.
Nu al kunnen werkgevers zich registreren op spaww.nl. Wanneer dit wordt vergeten, ontvangen zij op een later moment alsnog een brief waarin een code staat die voor de registratie kan worden gebruikt.
De werknemers betalen de premie voor de PAWW. De premie wordt inhouden op het brutoloon van de werknemer (kolom 3 van de loonstaat). Dit is zo afgesproken door de werknemers- en werkgeversorganisaties. De werkgever draagt de van de werknemer ontvangen premie af aan de PAWW.

Afdracht per kwartaal
Cumela heeft ervoor gezorgd dat bij bedrijven tot en met 25 medewerkers de afdracht ook per kwartaal kan plaatsvinden. Goed nieuws voor kleinere bedrijven, omdat het niet om grote bedragen gaat. Voor 2019 is de premie vastgesteld op 0,3 procent. Dit loopt de komende jaren langzaam op tot waarschijnlijk 0,6 procent in 2022. Dit laatste percentage staat nog niet vast.

Wijzigingen in WW
Per 1 januari 2016 zijn in de wettelijke WW- en loongerelateerde WGA-uitkeringen wijzigingen doorgevoerd.

Opbouw
• Vanaf 1 januari 2016 bouwt een werknemer vanaf het tiende dienstjaar een halve maand WW-recht op. Tot en met het tiende dienstjaar blijft dat een maand per dienstjaar.
• Het opgebouwd arbeidsverleden tot 2016 blijft bestaan als grondslag voor het recht op WW. Elk jaar arbeidsverleden voor 2016 geeft recht op één maand WW.

Duur
• De maximale WW-duur wordt geleidelijk ingekort van 38 naar 24 maanden.
• De overgangsregeling is dat deze afbouw plaatsvindt met één maand per kwartaal, van 1 januari 2016 tot 1 juli 2019 (veertien kwartalen).

Hoogte
• De hoogte van de WW blijft ongewijzigd, dat wil zeggen, loongerelateerd.

 

Wat moet je als werkgever doen?
• Stap 1: je informeert uw werknemers dat zij premie moeten gaan betalen voor deze regeling
• Stap 2: je registreert zich als werkgever bij de Stichting PAWW, via de website www.spaww.nl. Dit kan vanaf nu. Vergeet ja dit, dan ontvang je in elk geval ook een brief van SPAWW. In deze brief staat een code die je voor de registratie kunt gebruiken
Ben je op de website van SPAWW, dan kiest je voor ‘Inloggen’ en vervolgens ‘Registreren’. Klik op de bevestigingslink in het volgende scherm. Vanuit jouw e-mailbox bevestigt je het e-mailadres. Er wordt dan een nieuw scherm geopend, waarop je de registratie kunt voortzetten. Op www.spaww.nl is een instructievideo beschikbaar over het registratieproces.
• Stap 3: aangifte doen. Na de registratie doe je periodiek (maandelijks, per vier weken of per kwartaal) aangifte. je geeft dan de totale loonsom, de geïnde premie en het aantal werknemers door. Je betaalt het door jou aangegeven bedrag na ontvangst van de factuur.
Doet jouw administratiekantoor uw loonadministratie? Dan maak je een machtiging aan, nadat je jezelf hebt geregistreerd.
Als een onderneming met meerdere (sub)loonheffingsnummers deelneemt aan de PAWW dient de registratie voor elk loonheffingennummer te worden gedaan. Elke registratie dient met een uniek e-mailadres te worden gedaan.
Na de registratie kun je de administratie vanuit één account verzorgen. Om dit te kunnen doen, machtigt je tijdens de registratie één van uw ondernemingen als administratiekantoor.
Registreer je jezelf niet, dan zal PAWW telefonisch contact met jou opnemen. Heb je jezelf na twee herinneringen nog niet aangemeld, dan ontvang je een ambtshalve (geschatte) aanslag.

 

Hoe machtig je een administratiekantoor?
Nadat je jezelf hebt geregistreerd, kun je een administratiekantoor machtigen om voor jou aangifte te doen.
1. Je logt in en kiest ‘Mijn dossier’.
2. Kies ‘Machtigen’.
3. Kies ‘Machtig administratiekantoor’.
4. Zoek in de lijst het administratiekantoor dat je wil machtigen.
5. Selecteer het administratiekantoor en kies ‘Indienen’. Het bericht met de code vind je onder ‘Berichten’ en er wordt een e-mail gestuurd naar het e-mailadres van uw bedrijf met de melding dat er een bericht klaarstaat.
6. Deel de e-mail/ontvangen code met jouw administratiekantoor.
Staat uw administratiekantoor niet in de lijst? Neem dan contact op met uw administratiekantoor. Dit heeft zich mogelijk nog niet geregistreerd.
Het administratiekantoor activeert de code in zijn eigen account. Daarna zie je (in het scherm ‘Machtigingen’) de status gewijzigd in ‘Geverifieerd’. Het administratiekantoor kan alle handelingen in het portaal namens jou uitvoeren. Een machtiging kun je op elk moment intrekken.

FNV heeft een informatieflyer voor medewerkers ontwikkeld waarin de gevolgen van de PAWW staan uitgelegd. Download de flyer en stuur deze naar jouw medewerkers.