Kloosterman en K.A. Van Daalen en Zn. winnen prijzen

8 februari 2019
Zowel de vak- als publieksprijs van de Stigas Gezond & Vitaal Werken Prijs zijn gewonnen door cumelabedrijven! Kloosterman uit Kapelle won de vakprijs. K.A. Van Daalen en Zn. uit Pijnacker kreeg de meeste likes op Facebook en won hierdoor de publieksprijs.
Kloosterman
De jury heeft Kloosterman uit Kapelle als winnaar gekozen omdat het bedrijf een werkwijze hanteert die praktisch toepasbaar is voor het overgrote deel van de agrarische en groene sector. Kloosterman heeft ervoor gekozen niet alleen de functioneringsgesprekken, maar ook het gesprek over ‘wie zijn wij’ en ‘wat betekent dat voor onze medewerkers’ en ‘hoe gaan we hierover met hen in gesprek’ praktisch, laagdrempelig en met een glimlach oppakt. In managementjargon gaat het dan over de kernwaarden. De valkuil is dat je dan frases gaat gebruiken waar mensen zich geen beeld bij kunnen vormen. Bij dit bedrijf worden de mensen hierover zelf aan het denken én aan het praten gezet. Op een manier die geniaal is in haar eenvoud. In de openheid die dan ontstaat, kan het gesprek over inzetbaarheid, de wensen, de mogelijkheden en de beperkingen op een realistische manier op gang komen. En dat is PURE WINST!
De winnaar van de Stigas Gezond & Vitaal Werken Prijs is: Kloosterman!

K.A. Van Daalen en Zn.
De publieksprijs werd gewonnen door K.A. Van Daalen en Zn. In drie dagen heeft dit bedrijf via de Facebookpagina van Stigas meer dan 350 likes verzameld voor hun bedrijfsreportage, hiermee wisten zij meer stemmen dan de vijf andere genomineerde bedrijven te verzamelen.

Nieuwe generatie managers
De jury merkte op dat er een nieuwe generatie managers opgestaan:
- Ze kiezen voor een radicaal ander aansturingsmodel. Omdat de traditionele manier van werkverdeling niet meer voldoet. Ze geven hun medewerkers de ruimte. Door helder aan te geven WAT er moet gebeuren. En vervolgens DE MANIER WAAROP toe te vertrouwen aan de medewerkers. VRIJHEID is daarbij het sleutelwoord. Hoe gaan we het aanpakken om samen tot een goed resultaat te komen? Hoe benutten we daarbij ieders kwaliteiten? Op deze manier horen ‘eilandjes’ binnen het bedrijf waarop ieder voor zich bezig is met zijn of haar expertise tot het verleden.
- Ze kiezen voor een nieuwe manier om met elkaar in gesprek te gaan. Omdat de standaardmanier als ‘een belasting’ werd ervaren. Er worden open vragen gesteld. Vragen over het werk én vragen over wat nodig is om met energie en plezier aan de slag te kunnen blijven.
- Ze hebben het lef om zich kwetsbaar op te stellen, toe te geven dat zij niet altijd de juiste persoon zijn om de beslissingen te nemen, heldere keuzes te maken en de consequenties daarvan te aanvaarden.
-Het creëren van een wij-gevoel, onderdeel zijn van een groter geheel is daarbij belangrijk. Ook als het gaat om het bevorderen van de fitheid. Samen sporten, wandelen tijdens de lunch zijn daar mooie voorbeelden van.
We kunnen alleen maar concluderen dat hier alleen maar winnaars staan! Alle genomineerden hebben de basis voor veilig en gezond werken op orde. De manier waarop zij leiding geven en werken aan het ‘wij’-gevoel zorgt voor een KLIMAAT waarin gesproken kan worden over duurzame inzetbaarheid. Al wordt deze term in de praktijk niet gebruikt.

Het gaat over:
- afwisseling in het werk door op verschillende plekken te werken
- omscholing als het lichaam het werk op termijn niet meer aan dreigt te kunnen
- of een andere functie omdat je toe bent aan iets nieuws.
Auteur: Ira van Dijk