Volvo elektrisch transport super eco combi

Volvo test 74-tons elektrische truck

Datum: 29 juni 2023
Laatst bijgewerkt: 29 juni 2023
Door: Gert Vreemann
Volvo Trucks is in het Zweedse Göteborg gestart met het testen van een elektrische truck voor hogere gewichten. De trucks, waarmee op besloten terrein is getest, kunnen een totaalgewicht van 74 ton aan. De afgelopen weken is een van deze trucks getest in het containertransport in het havengebied van Arendal in Göteborg. Het gaat om een Super Eco Combi-transportcombinatie.

volvo elektrisch super eco combi

Steeds meer transportbedrijven investeren in elektrische trucks, ook voor zwaar transport. Mattson Åkeri in het Zweedse Göteborg heeft nu drie elektrische Volvo FH-trucks voor zware transportinzet gekocht. De vrachtwagen met twee opleggers is 32 meter lang en heeft een bruto combinatiegewicht van 74 ton. De elektrische truck die wordt getest, is een Volvo FH Electric 6x4 en wordt opgeladen met groene stroom via de twee snelle 180kW-laders die Mattsson Åkeri heeft geïnstalleerd bij het depot van het bedrijf in Arendal. Op de lange termijn zal de vrachtwagen ook rijden tussen Göteborg en de stad Borås, zeventig kilometer van Göteborg. De vrachtwagen rijdt twaalf uur per dag, met een laadstop wanneer de chauffeur pauzeert.

volvo elektrische truck super eco combi

High-Capacity Transport (HCT), in Nederland beter bekend als LZV en Super Eco Combi, kan worden toegepast met alle soorten aandrijflijnen. Volvo test deze oplossing vanuit de visie dat een dergelijke combinatie bijdraagt aan lagere transportkosten, minder milieubelasting, meer verkeersveiligheid, minder wegslijtage en lagere onderhoudskosten. In Europa zijn er een aantal lopende en geplande HCT-projecten. Een voorbeeld is Finland, waar het op de meeste wegen is toegestaan om met 76 ton totaalgewicht en 34,5 meter lange vrachtwagencombinaties te rijden. Een ander voorbeeld is Zweden, waar het is toegestaan om met 74 ton te rijden (BK4-wegennet) en, met toestemming van de autoriteiten, vrachtwagencombinaties tot 34,5 meter en 100 ton te testen op een gedefinieerd wegennet.