Fendt 700 vario  waterstof

Fendt toont prototype waterstoftrekker

Datum: 2 maart 2023
Laatst bijgewerkt: 2 maart 2023
Door: Gert Vreemann
Fendt heeft officieel vier prototypes van zijn waterstoftrekker op basis van een Fendt Vario 700-serie gepresenteerd. Deze trekkers gaan draaien op het H2Agrar-project in het Duitse Haren. Doel van dit project is om de CO2-uitstoot in de landbouw terug te dringen en gelijktijdig overtollige groene windenergie efficiënt in te zetten.

presentatie Fendt 700 vario waterstoftrekker

Het draaide bij de presentatie van de Fendt vooral om het Green H2 Hub-project. Samengevat willen ze in Haren (Emsland) het overschot aan stroom die door het regionale windmolenpark wordt geproduceerd gaan bufferen in batterijopslag en benutten voor het produceren van groene waterstof. Hiervoor worden twee elektrolysestations gebouwd met een capaciteit van elk 1 MW. Ook komt er een lokaal waterstoftankstation dat wordt benut voor onroad- en agrarische toepassingen.

waterstofproject H2Agrar (D)

Voor de agrarische toepassing is het project H2Agrar opgezet. Doel van H2Agrar is om de CO2-uitstoot in de landbouw terug te dringen. De CO2-uitstoot door motoren van landbouwtrekkers en machines omvat volgens de opgave in dit project 8,5 procent van de totale emissie van de landbouw. Duitsland wil op basis van het 2050-akkoord de uitstoot in de landbouw ook terugdringen.

In het project H2Agrar worden emissiearme landbouwtrekkers ingezet om te kijken in hoeverre de doelstellingen realiseerbaar zijn, hoe de trekkers in de praktijk werken, wat het verbruik is en met name ook hoe de logistiek van waterstof efficiënt kan worden ingericht voor een brede toepassing in de agrarische sector.

Fendt 700 vario  waterstof

Fendt heeft zich bij het project aangesloten en heeft hiervoor vier prototypes van waterstoftrekkers gebouwd op basis van de Fendt 700 gen 7-serie. Fendt geeft zelf op dat ze zijn uitgerust met brandstofcellen in combinatie met een 25 kWh batterij voor stroomopslag. Een 100 kW elektromotor drijft de bekende Vario-transmissie aan. Er liggen vijf waterstoftanks boven op de cabine, goed voor een capaciteit van 21 kilo waterstof bij een druk van 700 bar. De eerste twee trekkers zijn geleverd voor het project in Haren en de andere twee zullen elders in Duitsland op een soortgelijk project gaan draaien. De trekkers zullen ‘normaal’ op landbouwbedrijven worden ingezet om zo data te verzamelen over inzetmogelijkheden, brandstofverbruik en de wensen en eisen van de brandstoflogistiek.

Fendt geeft aan dat het puur om prototypes gaat voor dit project. De fabrikant ziet het als een prima project om ervaring op te doen met waterstof en brandstofceltechniek en dit concept eventueel verder te ontwikkelen. Fendt geeft aan dat er nu geen definitieve plannen zijn voor productie. Het project heeft de DLG Agrifuture Concept Award 2022 gewonnen.