Registreren kan via de website van de RDW voor 18 euro per voertuig. Daarna is registratie alleen nog mogelijk na een duurdere keuring door de RDW. Zonder kentekenbewijs mag een (land)bouwvoertuig vanaf 2022 ook niet meer de weg op. Voor meer informatie en tips ga je naar deze pagina op deze website.
Hulp bij registratie
In de eerste maanden bleek het voor de aanvragers lastig om de goede gegevens aan te leveren, zoals het chassisnummer, de handelsbenaming en het type. Het gaat om zo’n diverse groep voertuigen van diverse bouwjaren dat niet altijd eenduidig is waar de gegevens staan. Vooral het chassisnummer, ofwel het Voertuig Identificatie Nummer (VIN), is cruciaal omdat het de sleutel voor de registratie is. RDW biedt aanvragers nu veel hulp en instructie bij het invullen. Bovendien helpt de website waarop eigenaren de aanvraag doen om de goede gegevens in te vullen.
Zorgen over motorrijtuigen met beperkte snelheid
RDW maakt zich zorgen over de groep motorrijtuigen met beperkte snelheid. Dat zijn voertuigen die in de bouw, bij infraprojecten en in de logistiek gebruikt worden, zoals hoogwerkers, graafmachines, wielladers en heftrucks, maar ook zelfrijdende oogstmachines en teruggekeurde voertuigen. Slechts 21.000 van de verwachte 130.000 voertuigen zijn geregistreerd.
Regionale verschillen
In Friesland en Zuid-Holland is nog maar 17% en respectievelijk 21% van de (land)bouwvoertuigen geregistreerd, slechts de helft van Gelderland (43%) en Limburg (42%). Ook Noord-Brabant (37%) doet het relatief goed. RDW weet niet precies wat de verklaring is voor het verschil. Opmerkelijk is wel dat er veel meer registraties gedaan worden als het slecht weer is dan bij goed weer.
Geregistreerde (land)bouwvoertuigen | 1 juli 2021 | Prognose | In % |
---|---|---|---|
Landbouwtrekkers (cat. T en C) | 99.700 | 270.000 | 37% |
Aanhangwagens en getrokken werktuigen (cat. R en S) | 42.600 | 150.000 | 28% |
Motorrijtuigen met beperkte snelheid (cat. Z) | 20.800 | 130.000 | 16% |
Totaal | 163.100 | 550.000 | 30% |
Misverstanden
Uit contact met de Klantenservice merkt de RDW dat er nog misverstanden over de registratieplicht zijn. Zo is registratie verplicht als het gemotoriseerde (land)bouwvoertuig op de openbare weg harder dan 6 km/u rijdt, niet pas vanaf 25 km/u. Voor getrokken materieel is registratie nodig als het op de openbare weg harder dan 25 km/u rijdt. Met openbare weg wordt ook een landweg bedoeld, of een korte oversteek van het ene naar het andere veld of een openbaar toegankelijk deel van het eigen terrein. Een kentekenplaat is vooralsnog alleen nodig voor (land)bouwvoertuigen van voor 2020 die sneller dan 25 km/u rijden op de openbare weg. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle geregistreerde bestaande (land)bouwvoertuigen een kentekenplaat voeren.