weidemann hoftrac elektrisch

Weidemann Hoftrac 1190e vernieuwd

Datum: 1 december 2022
Laatst bijgewerkt: 1 december 2022
Door: Gert Vreemann
Weidemann lanceert met de Hoftrac 1190e de tweede generatie van zijn elektrische wiellader. Deze is uitgerust met twee elektromotoren: één voor het rijden en één voor de werkfuncties. Er is keuze uit drie verschillende accupakketten. Deze Hoftrac is nu desgewenst met volledige cabine leverbaar.

weidemann hoftrac

De volledig elektrisch aangedreven Weidemann 1160 Hoftrac wordt al sinds 2015 geproduceerd. Nu brengt Weidemann de volledig nieuw ontworpen 1190e op de markt. Deze is leverbaar met een vast dak, een inklapbaar EPS-dak (Easy Protection System) voor lage doorgangen of desgewenst een cabine.

weidemann batterijpakket en opladen

In de machine worden twee gescheiden elektromotoren gebruikt: één voor het aandrijfsysteem (6,5 kW) en één voor de aandrijving van de werkhydrauliek (8,5 kW). De elektromotor voor het aandrijfsysteem wordt puur voor het rijden gebruikt en de andere puur voor de werkfuncties. Dat geeft een efficiënter energieverbruik. Er is keuze uit drie verschillende lithium-ionaccu's: standaard is 14,1 kWh, maar optioneel zijn accu’s van 18,7 kWh en 23,4 kWh verkrijgbaar. De machine heeft een geïntegreerd batterijmanagementsysteem (BMS). Een 3 kW-boordlader is standaard ingebouwd. Optioneel kan een tweede lader worden gekozen voor 6 kW laadvermogen. Het laden geschiedt via een centraal laadpunt aan de rechterzijde van de machine. Daarachter bevinden zich het stopcontact, de activeringsschakelaar en de aanduiding van de laadstand. De laadkabel is uitgerust met een regelbox die overbelasting voorkomt. De laadkabel (stekker type 2 aan de machinezijde) is te combineren met verschillende stekkers: 230V Schuko, 400V sterkstroom of een type 2-stekker met wallbox (plus extra adapterstekkers).

cabine weidemaan hoftrac wiellader

De nieuwe cabine heeft diep doorgetrokken ruiten en een royale dakuitsparing. Dit geeft in combinatie met de verkorte en afgeschuinde achterkant van de machine goed zicht. De voor- en achterruiten zijn elektrisch verwarmd. Het nieuwe cabine-interieur heeft een kleurgeoriënteerd bedieningsconcept, een multifunctionele joystick en een ergonomisch ingedeeld display. De comfortabele luchtgeveerde bestuurdersstoel heeft stoelverwarming en de rechter armsteun is in hoogte verstelbaar. Ook de stuurkolom is verstelbaar en er zijn diverse opbergvakken. Er is standaardverwarming of comfortverwarming met meer vermogen en dakpaneelverwarming. Beide portieren zijn 180 graden te openen of vergrendelbaar voor spleetventilatie.

weidemann hoftrac

Verdere opvallende zaken zijn de elektrische parkeerrem met een Auto Hold- en een Hill Hold-functie. De rem wordt automatisch ingeschakeld wanneer de machine stilstaat, de rijrichting in neutraal staat of de bestuurder de stoel verlaat. Op dezelfde manier wordt de parkeerrem automatisch gelost wanneer de machine via het rijpedaal op gang wordt gebracht. Bovendien wint het remsysteem energie terug. De extra derde functie heeft een traploze olieopbrengstregeling met hydraulische continufunctie.