Een laag eigen gewicht (minder dan zeventien ton rijklaar op kenteken) resulteert in een laadvermogen van ruim 33 ton (GVW 50 ton), waardoor er minder transportbewegingen nodig zijn. Volvo claimt daarmee een lager brandstofverbruik, wat weer een lage CO2-belasting per ton/kilometer geeft. Dat kun je weer gebruiken bij aanbestedingen. De truck komt daardoor in aanmerking voor de Energie-investeringsaftrek (EIA). Door gebruik te maken van de EIA is de Volvo FM X-Light volgens Volvo Trucks goed voor een investeringsaftrekpost van ruim € 55.000,-.
Bij de Volvo FM X-Light is voor het chassis alleen gewerkt met Volvo-componenten. Terberg Techniek heeft een hydraulisch geveerde hefbare en gestuurde tientons Volvo-voorloopas geplaatst en het tandemstel op widespread gezet. Gijsbertsen heeft de lichtgewicht kipperopbouw ontwikkeld. De opbouw heeft een waterinhoud van 24,3 kubieke meter en is voorzien van volledige isolatie en aluminium luiken. De afdekluiken dekken de lading volledig af. Optioneel is een asfaltsnep mogelijk. De kipper is uitgerust met een kipperbeveiliging. De FM X-Light is naast alle comfortvoorzieningen voorzien van Volvo Dynamic Steering, Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Lane Keeping Assist, Forward Collision Warning, Driver Alert Support en camerasystemen.