MAN offroad trucks

Nieuwe MAN-truckgeneratie voor bouw en offroad

Datum: 16 november 2020
Laatst bijgewerkt: 16 november 2020
Door: Gert Vreemann
Met de nieuwe, recent gelanceerde truckgeneratie biedt MAN Truck & Bus ook een reeks oplossingen voor de bouwsector. De vier modelreeksen TGL, TGM, TGS en TGX zijn leverbaar met meerdere cabinetypen en met geautomatiseerde transmissies - MAN TipMatic - met zes of twaalf versnellingen.
MAN TGS bouwtruck

Met de TGL (7,5 tot 12 ton GVW), TGM (12 tot 26 ton GVW), TGS (19 tot 50 ton GVW) en TGX (18 tot 41 ton GVW) in de bouwhoogtes normaal, middel en hoog (uitvoering met mechanische vierwielaandrijving) biedt MAN klanten in de bouwsector een brede keuze. De vier modelreeksen worden geleverd met keus uit de smalle, korte cabines CC voor de TGL en TGM, de middellange NN-cabine voor de TGS en de lange FN- en FM-slaapcabines. De brede GN-, GM- en GX-cabines van de MAN TGX bieden desgewenst nog meer ruimte. Voor het vervoer van maximaal zeven personen is voor de TGL en TGM ook de DN-manschappencabine beschikbaar.

MAN met oplegger offroad

MAN biedt verschillende assen en assystemen voor het gewenste laadvermogen. Bij de luchtgeveerde TGS- en TGX-modellen vermindert de optionele rolstabilisatie voor zware belading met elektronische schokdemperregeling het overhellen van de carrosserie in bochten. Wanneer de gewichtsverdeling van de lading vaak verandert, verdeelt de variabele aslastregeling voor 6x2-TGS- en -TGX-chassis met tandemstellen de aslasten.

Voor offroadtoepassingen levert MAN zes- en twaalfgangs MAN TipMatic-transmissies. Hiervoor zijn rijprogramma's beschikbaar die zijn afgestemd op de verschillende toepassingen. Denk hierbij aan Offroad en Low Range voor offroad rijden, het optionele nieuwe MAN EfficientCruise-programma, het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) en het geïntegreerde ABS voor trucks met vierwielaandrijving met inschakelbare offroad-software. MAN biedt tevens secundaire retarders met een remcapaciteit van maximaal 3500 Nm voor de TipMatic-versnellingsbakken met twaalf versnellingen.

MAN cabine

De nieuwe MAN TGL-, TGM-, TGS- en TGX-modellen zijn uitgerust met de nieuwste generatie Euro-6d-motoren. In de TGL en TGM in lichte tot middelzware uitvoering is dat de D08-serie van 118 tot 235 kW (160 tot 320 pk), voor de TGS- en TGX-modellen is er de 9,0-liter-D15-motor met vermogens van 243, 265 en 294 kW (330, 360 en 400 pk) en voor TGS- en TGX-modellen in zware uitvoering is er de MAN D26-motor. Deze 12,4-litermotor is verkrijgbaar met 316, 346 en 375 kW (430, 470 en 510 pk). Ten slotte is er voor de TGX de 15,2-liter-D38-zescilinder met 397, 426 en 471 kW (540, 580 of 640 pk).

MAN TL bouwtruck

MAN biedt klanten uit de bouwsector af-fabriek uiteenlopende opbouwvoorbereidingen voor tal van toepassingsgebieden. MAN Individual produceert daarnaast speciale uitvoeringen en oplossingen af fabriek.