Mourik filter voor retrofit uitlaatgasnabehandeling

Mourik EGP-retrofit-uitlaatgasnabehandeling

Datum: 15 juli 2020
Laatst bijgewerkt: 15 juli 2020
Door: Gert Vreemann
Met het Mourik EGP-retrofit-uitlaatgasnabehandelingssysteem kun je op relatief eenvoudige manier je machinepark opwaarderen naar Stage V-niveau. Mourik EGP ontwikkelt hiervoor opbouwsets op maat. Het bedrijf is hiermee al een aantal jaren succesvol in de scheepvaart. Nu meldt ook de cumelasector zich steeds meer, met name om de stikstofproblematiek te tackelen.

opbouw Mourik retrofit uitlaatgasnabehandelingsysteem op generator.

De strengere stikstofuitstootnormen brengen heel wat teweeg. Ondernemers zijn vindingrijk als machines erdoor dreigen stil te vallen en er zijn er die in dit verband aankloppen bij Gerrit van der Linde, algemeen directeur van Mourik EGP (Exhaust Gas Purification). Deze tak van Mourik in Groot-Ammers ontwikkelt retrofit-uitlaatgasnabehandelingssystemen en bouwt die op bestaande machines. Zoals bijvoorbeeld deze opbouw op een generator. Mourik EGP levert al twee jaar complete oplossingen voor emissienabehandelingssystemen voor maritieme en industriemotoren om deze op Stage IV- en Stage V-niveau te krijgen. In nauwe samenwerking met Mourik Techniek bouwt, installeert en onderhoudt Mourik EGP deze complete systemen afgestemd op klantspecificaties en wettelijke emissie-eisen. Daarbij kan de installatie na opbouw onafhankelijk worden getest en gedocumenteerd door het Bureau SGS. Die documenten kun je weer gebruiken bij de aanbesteding van projecten.

Meer aanvragen

Gerrit van der Linde, algemeen directeur van Mourik EGP

Van der Linde krijgt de laatste tijd steeds meer aanvragen vanuit de cumelasector. “Vanwege stikstofuitstootnormen vallen er machines stil. Een motorupdate naar emissie-niveau op Euro V of zelfs schoner is voor velen een prima oplossing. Daar spelen wij nu op in”, zegt hij. Met resultaat, want Van der Linde somt zo al een aantal uitgevoerde opdrachten op. De eerste machines zijn inmiddels aangepast. Van der Linde is al circa twaalf jaar bezig met uitlaatgasnabehandelingssystemen en heeft de afgelopen tien jaar al volop gewerkt aan de ontwikkeling van uitlaatgasemissiesystemen. Twee jaar geleden zijn de ontwikkelingen bij Mourik ondergebracht in een nieuw bedrijf, Mourik EGP. Het gaat dan niet alleen om de technische bouw van uitlaatgasnabehandelingssystemen, zoals roetfilters, dieseloxidatiekatalysoren en SCR-systemen, maar vooral ook om de aansturing ervan. Van der Linde: “We gebruiken een gepatenteerde aansturingstechniek. Dat maakt het mogelijk de uitlaatgasnabehandelingssystemen samen met sensoren en injectoren op bestaande motoren te bouwen zonder de motoren aan te passen en zonder in te grijpen op de aansturing ervan en de tegendrukken niet te veel te verhogen. Bovendien hebben we de uitlaatgasbehandelingssystemen zeer compact weten te houden. Dat is een belangrijke voorwaarde bij toepassing in de cumelasector”, aldus Van der Linde. Aanpassingen aan motoren, zoals andere brandstof of brandstofsystemen, hogere compressieverhoudingen, andere cilinderkopvormen en kleinere toleranties, voert Mourik EGP dus niet uit.

Van der Linde mikte in eerste instantie vooral op de scheepvaartsector en de industrie. Hier heb je met dure motoren te maken, waarbij de opbouw van emissienabehandeling op bestaande (retrofit) en nieuwe motoren vele malen goedkoper en aantrekkelijker is. Zo heeft Mourik EGP talrijke binnenvaartschepen aangepast, maar ook bijvoorbeeld de dieselmotoren van de twee grootste waterbussen van Arriva ‘schoongemaakt naar de norm Stage V’. Inmiddels zijn ook enkele patrouilleschepen van het Havenbedrijf Rotterdam uitgerust met een Mourik EGP-installatie.

Cumelasector ook onderzocht

mourik egp ziet een toenemende vraag voor retrofit uitlaatgasnabehandelingssystemen.

Bij recyclingmachines hebben we ook te maken met dergelijke zwaardere motoren, maar in onze sector gaat het vooral om kleinere motoren. Toch bespeurt Van der Linde een markt. “We kregen duidelijke signalen, die nu met de stikstofcrisis sterker zijn geworden. We hebben daarom de mogelijkheden voor de cumelasector ook onderzocht.”

Het resultaat zijn relatief compacte uitlaatgasnabehandelingssystemen die toepasbaar zijn op een brede range motoren in de cumelasector. “Desgewenst van onder de 100 kW (136 pk) tot de zware motoren in de recycling”, vertelt Van der Linde. Hij geeft aan dat de systemen door hun compactheid doorgaans wel op maat in te bouwen zijn. “Dat moet per materieelstuk worden bekeken en overlegd.”

Van der Linde geeft aan dat het om serieus geld gaat. “De systemen zijn niet goedkoop. Ga uit van een investering per materieelstuk van € 10.000,- tot € 60.000,-, afhankelijk van het materieelstuk en de complexiteit”, vertelt hij. Dat kan een rem zetten op de verkoop, maar Van der Linde is daar optimistisch over. We verwachten veel vraag in de cumelasector, omdat opdrachtgevers bij de aanbesteding van grote projecten toch zullen moeten inspelen op de strengere stikstofuitstootnormen en daar valt bij de inschrijving zeer veel winst te behalen. Hij wijst daarbij ook op rebuilt-materieelstukken, zoals zwaardere wielladers of graafmachines en heimachines in de zwaardere gewichtsklassen. “We hebben van fabrikanten die dergelijke rebuilt-programma’s hebben al aanvragen deze materieelstukken dan meteen te upgraden tot Stage V.”

 

Stap verder dan Stage V

Mourik EGP uitlaatunit wegenbouwmachine

Mourik EGP claimt in zijn uitingen een flinke reductie van de stikstofuitstoot. “Bouwmaterieel, zoals graafmachines, heistellingen, walsen, asfaltmachines, generatoren en dergelijke, kan met onze bewezen technologie meer dan 97 procent minder NOx uitstoten en een vergelijkbare reductiewaarde voor roet”, zegt Van der Linde. Die opmerking moet je echter wel in het licht van het type en de emissie-generatie zien. Mourik geeft voor zijn EGP-retrofit-kit dezelfde Stage V-waarden voor NOx en PM op van 0,4 respectievelijk 0,015 g/kWh. Mourik EGP gaat nog een stap verder. In combinatie met intelligente besturing claimt het bedrijf in sommige toepassingen een zeer hoge reductie te halen van tot wel 99 procent. Dit betekent dat motoren met een Stage V-certificaat en normering nog schoner zijn te krijgen. Dan spreken we over een NOx-uitstoot van 0,04 tot 0,02 g/kWh.