Elektrificatie van het wegvervoer is een sleutelelement bij het realiseren van de zogenaamde Green Deal

Joint Venture brandstofcelproductie Volvo en Daimler

Datum: 22 april 2020
Laatst bijgewerkt: 28 mei 2020
Door: Gert Vreemann
Daimler Truck AG en Volvo Group hebben een intentieverklaring getekend voor een joint-venture voor de grootschalige productie van brandstofcellen. Die brandstofcellen moeten de basis vormen voor de waterstoftrucks die beide merken in de toekomst op de markt willen brengen.
Elektrificatie van het wegvervoer is een sleutelelement bij het realiseren van de zogenaamde Green Deal

Zowel Daimler Truck AG als Volvo Group delen de Green Deal-visie voor duurzaam transport en een CO2-vrij Europa in 2050 en tekenden een voorlopige overeenkonst om een nieuwe joint-venture op te richten. Het is de bedoeling om brandstofcelsystemen te ontwikkelen, produceren en commercialiseren voor zware voertuigtoepassingen en andere toepassingen. Daimler brengt al haar huidige brandstofcelactiviteiten in de joint-venture onder. De Volvo Group verwerft 50% in de joint-venture voor een bedrag van 600 miljoen Euro.

De Volvo Group en Daimler Truck AG zullen 50/50 partners zijn in de joint-venture, die zal opereren als een onafhankelijke en autonome entiteit, waarbij Daimler Truck AG en de Volvo Group concurrenten blijven op alle andere bedrijfsgebieden. Door de krachten te bundelen, zullen de ontwikkelingskosten voor beide bedrijven dalen en zal de marktintroductie van brandstofcelsystemen in producten die worden gebruikt voor zwaar transport en veeleisend langeafstandsvervoer worden versneld. In de context van de huidige economische neergang is samenwerking nog noodzakelijker geworden om de doelstellingen van de Green Deal binnen een haalbaar tijdsbestek te verwezenlijken.

Martin Lundstedt, Volvo Group President en CEO: “ Door deze joint-venture te vormen, laten we duidelijk zien dat we geloven in waterstofbrandstofcellen voor trucks.”

“Dit gezamenlijke initiatief met de Volvo Group is een mijlpaal in het op onze wegen brengen van brandstofcelaangedreven vrachtwagens en bussen ”, zegt Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck AG

“ Door deze joint-venture te vormen, laten we duidelijk zien dat we geloven in waterstofbrandstofcellen voor trucks.” Verklaart Martin Lundstedt, Volvo Group President en CEO

Het gemeenschappelijke doel is dat beide bedrijven in de tweede helft van het volgende decennium zware bedrijfsvoertuigen met brandstofcellen voor veeleisende langeafstandstoepassingen in serieproductie aanbieden.  De voorlopige overeenkomst is niet bindend. Een definitieve overeenkomst wordt verwacht in het derde kwartaal en sluit voor het einde van 2020.