Ulm is als fabrieksstad verbonden met de naam Magirus Deutz. Magirus werd destijds door Deutz aan CNH-Iveco verkocht, maar de fabriek werd later gesloten. Opvallend is dat CNH Industrial weer voor deze plek koos om de nieuwe fabriek te vestigen. De complete fabriek is in twee jaar gebouwd en is klaar voor de productiestart. De fabriek begint met de bouw van twee trucks per week. De productie zal worden opgeschaald naar 1000 truck per jaar en kan doorgroeien naar 3000 stuks per jaar.
De trucks die het eerste jaar worden geproduceerd, zullen nog voornamelijk in Amerika worden afgezet. Uiteindelijk is het doel om te produceren voor Europa naar Europese maatstaven. De basis van de trucks is de Iveco S-Way. Nikola heeft van partner CNH Industrial de vrije hand gehad om dit platform aan te passen naar de eigen wensen. CNH Industrial heeft samen met Bosch (componenten) een speciale aandrijfasunit ontwikkeld met ingebouwde elektromotoren. Nikola geeft aan dat het met Iveco al een Europees dealernetwerk heeft.
Het gaat vooralsnog om twee modellen. Direct in productie gaat de elektrische Nikola TRE BEV (battery electric vehicle) op de foto hierboven. Deze is uitgerust met een 753 kWh batterijpakket. De truck kan een continu vermogen van 474 kW (645 pk) leveren. Nikola geeft een actieradius aan tot 560 kilometer en een oplaadtijd van twee uur met een speciale snellader.
Tijdens de opening van de fabriek is ook het tweede model, deze brandstofcelvariant TRE FCEV (fuel cell electric vehicle), als prototype voorgesteld. Deze is uitgerust met brandstofceltechniek en levert dezelfde prestaties als de elektrische variant. De waterstoftanks zijn achter de cabine geplaatst. De actieradius is opgegeven voor 800 kilometer en de vultijd bedraagt twintig minuten. Nikola geeft aan dat het waterstoftanknetwerk in Europa nog niet op orde is, maar CNH Industrial geeft aan daar met partners volop aan te werken. Nikola wil de serieproductie van de TRE FCEV-brandstofceltruck eind 2023 starten.