Parallel aan de E120 bouwt H2Trac een vergelijkbare machine op waterstof.

H2Trac gaat waterstoftrekker bouwen

Datum: 4 juni 2020
Laatst bijgewerkt: 29 juli 2020
Door: Gert Vreemann
De gebroeders Van Ham versnellen met een nieuwe investeerder de bouw van hun diesel-elektrische trekker en willen volgend jaar een waterstofvariant bouwen. H2Trac is het nieuwe bedrijf dat is voortgekomen uit MTT Tractors in Arnhem. Directeur Peter-Jan van Ham is ervan overtuigd dat de combinatie van slimme technologie en waterstof als energiebron de toekomst is voor duurzame landbouw.
Parallel aan de E120 bouwt H2Trac een vergelijkbare machine op waterstof.

H2Trac is een doorstart van MTT Tractors in Arnhem, dat in mei failliet werd verklaard. Met de oprichting van H2Trac is de samenwerking van de broers met machinefabriek Boessenkool beëindigd. Bij de doorstart is de locatie in Arnhem overgenomen, alsmede het voltallige personeel. In deze nieuwe setting met de nieuwe investeerder ziet H2Trac de toekomst vol vertrouwen tegemoet. De werkzaamheden zijn weer opgestart.

Eind dit jaar wil H2Trac de eerste nieuwe 80 kW dieselelektrische E120 klaar hebben.

Eind dit jaar wil H2Trac de eerste nieuwe 80 kW dieselelektrische E120 klaar hebben en volgend jaar wordt de productie opgeschaald. Die E120 was al in ontwikkeling en is in feite een compactere versie van de eerder gepresenteerde Multi Tool Trac. Dat was een grote en hoge werktuigendrager met elektrische wielaandrijving die specifiek was ontwikkeld voor de (drie meter) beddenteelt. Parallel aan de E120 bouwt H2Trac een vergelijkbare machine op waterstof.

De waterstofvariant zal worden gebouwd op hetzelfde platform.

De waterstofvariant zal worden gebouwd op hetzelfde platform, waarbij de dieselmotor wordt vervangen door brandstofceltechniek. Die zal halverwege 2021 operationeel moeten zijn. De klant kan dan kiezen. Eind 2021 komt dan een versie met een nieuwe software-update waarmee het master-slave-principe wordt gedemonstreerd. Van Ham verwacht komend jaar vijf trekkers te gaan bouwen. Het aandeel waterstof zal door de markt worden bepaald. Peter-Jan van Ham over H2Trac: “Ik ben ervan overtuigd dat de combinatie van slimme technologie en waterstof als energiebron de toekomst is voor duurzame landbouw. Controlled Traffic Farming, master-slave-gebruik en zelfstandig rijdende trekkers kunnen tot een twintig procent hogere opbrengst leiden.”