Hij staat in de werkplaats bij Staad's dochteronderneming ECE (Electric Construction Equipment) te Veghel voor de laatste opbouwzaken en de sectie Grondverzet & Cultuurtechniek van Cumela Nederland komt er voor de jaarvergadering plus het volgen van enkele workshops over de elektrificatie, zoals Electric Construction Equipment die aldaar voor de Doosans uitvoert. Dan heb je meteen de belangrijkste doelgroep bij elkaar. Hoewel de trekker niet af was, besloot Agromec aan deze potentiële klantengroep alvast de eerste contouren te schetsen. Die waren heel helder.
Als basis is gekozen voor de bekende Fendt 700-serie. Daarvan is simpel gezegd in feite alleen de motor met toebehoren en brandstoftank verwijderd om zoveel mogelijk van de trekker intact te houden. Op de plek van de motor zit nu een elektromotor, die rechtstreeks de Fendt Vario-transmissie aandrijft. Onder de motorkap komt nog een accupakket met een beperkte capaciteit voor kort werk en om van hoofdaccupakket te kunnen wisselen. Dat hoofdaccupakket kan met een snelwissel in de fronthef zo worden opgepikt en dan is het nog een kwestie van de stekker aansluiten.
De accutechniek is dezelfde 140 kWh-versie als ECE bij Staad bij de Doosans toepast. Zo’n pakket weegt rond de twee ton. Agromec laat doorschemeren dat de trekker nagenoeg even zwaar zal worden als de originele Fendt 700-serie en ongeveer hetzelfde elektrische vermogen zal kunnen leveren. Op één accupakketvulling zou je een halve dag moeten kunnen werken.
Agromec zet met dit concept in op eenvoud en behoud van alle vertrouwde functies van de Fendt 700-serie. Met de accupakketten in de fronthef kan snel en gemakkelijk worden gewisseld en de eigen vaste batterij zorgt dat je dan nog kunt rijden (van de ene naar de andere accu en nog meer dan dat). Agromec hoopt het eerste prototype al komende maand mei klaar te hebben en dat dan in definitieve uitvoering te presenteren. Dan zullen ook de verdere details worden vrijgegeven.
De eerste geïnteresseerde bedrijven waarmee Agromec in een vergevorderd stadium van onderhandeling is, zijn helder op de voorruit bekend gemaakt: Ploegam en Van Wijlen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.