Doosan DL220-7 wiellader in groeve

Doosan DL220-7- en DL250-7-wielladers zijn er

Datum: 3 juni 2021
Laatst bijgewerkt: 3 juni 2021
Door: Gert Vreemann
Doosan had ze met de lancering van de zwaardere DL-7-serie wielladers al aangekondigd. Nu zijn ze er, de DL220-7- en DL250-7-wielladers. Uiteraard hebben die dezelfde eigenschappen als de grotere stalgenoten, zoals Stage V-motoren, een automatische vijfbak met lock-up en een nieuwe cabine.

Doosan 220-7 wiellader in actie

De standaardcapaciteit van de bak van de circa twaalftons DL220-7 en de circa veertientons DL250-7 is respectievelijk 2,3 en 2,5 kubieke meter. Beide zijn uitgerust met Doosan-Stage V-krachtbronnen en een Z-kinematiek-laadframe. De machines zijn beschikbaar als HL-versies met verlengde liftarm (long boom-versie) en 300 kilo extra contragewicht. De DL220-7 en de DL250-7 hebben met de vijfbak met lock-up en automatische schakeling een top van 40 km/u. De cabine is ruimer en heeft verder naar beneden doorlopend glas voor beter zicht. De machinist heeft armleuningbediening en bovendien meer opbergruimte.

Doosan DL250 wiellader in actie

De machines hebben standaard een derde regelventiel met instelbare doorstroming. Een vierde regelventiel is beschikbaar als optie. Verder is er het Doosan Smart Guidance System (DSGS), dat het rijgedrag analyseert en helpt de juiste rijstrategie te bepalen. De DL220-7- en de DL250-7-wielladers zijn af-fabriek uitgerust met het DoosanConnect-systeem. Doosan heeft ook nog de DL200-7 en DL420 CVT-7 beloofd. Die zullen ongetwijfeld nog volgen. In Grondig 1 zijn de vernieuwingen van de Doosan DL-7-wielladers beschreven.