Gereviseerde Dewa CCM molen

Dewa geeft oude maalmolens een update

Datum: 29 oktober 2020
Laatst bijgewerkt: 29 oktober 2020
Door: Gert Vreemann
Dewa komt met de mogelijkheid om oudere machines een totale revisie-update te geven. De vernieuwde maalmolens krijgen de naam Dewa MSI 400 T en worden daarbij aangedreven door de aftakas. Daarmee neemt de Belgische fabrikant een dure component weg.
Gereviseerde Dewa CCM maalmolen

Bij veel loonwerkers draaien nog maalmolens die ooit zijn geproduceerd door de vader van de huidige zaakvoerders van Dewa, Jan en Frank De Walsche. Zij stellen vast dat, hoewel de techniek dikwijls zijn beste tijd heeft gehad, de structuur van de oudere machines nog best goed is. Dewa introduceert daarom de mogelijkheid om dergelijke maalmolens een update te geven. Het bedrijf heeft daarbij bewust gekozen om de motor te vervangen door een aandrijflijn voor aftakasaandrijving, omdat zo een dure component wordt weggenomen en de huidige generatie trekkers sterk genoeg is voor dergelijke molens en toch al nodig zijn voor het transport.

Volledig gestript

dewa bediening

Verder wordt de machine volledig gestript. Het chassis, de instortbak en de voorraadtrechter blijven behouden. De machine wordt voorzien van een nieuwe hamermolen (400 millimeter breed en met een diameter van 860 millimeter). Daarvoor wordt het chassis in lengte aangepast. De verschillende vijzels in de machine worden voorzien van nieuw schroeflint en waar nodig verlengd. Alle technische componenten, zoals lagers, kettingen en tandwielen, worden vervangen. De hydrauliek op de machine wordt aangepast naar een loadsensing-systeem en de hydromotoren worden vervangen.

 

aangepaste aandrijflijn

Dewa zeven

Ook de aandrijflijn van de hamermolen wordt aangepast, met nieuwe riemschijven, riemen, een pneumatisch opspansysteem en een Walterscheid-cardan. Daarnaast wordt de machine voorzien van nieuwe led-werk- en -verkeersverlichting en de nodige veiligheidssystemen. Ook de elektronica voor de bediening krijgt een update. De toevoer kan door middel van een potentiometer worden aangepast. De machine wordt op 600-50/26.5-wielen gezet voor transport over de weg. De vernieuwde MSI 400 T-maalmolen is verder voorzien van gemakkelijk te verwisselen zeefsegmenten, zodat de fijnheid van het eindproduct snel te veranderen is. Ten slotte krijgt de machine als finishing touch een nieuwe laag verf in het huidige Dewa-geel.