In de overeenkomst is afgesproken dat Deutz de On-Highway-intellectuele-eigendomsrechten voor de middelzware Daimler Truck MDEG-motoren krijgt om deze onafhankelijk verder te ontwikkelen voor offroadgebruik. Daarnaast verwerft Deutz de licentierechten voor de heavy-duty Daimler Truck HDEP-motoren om deze verder te ontwikkelen en zelfstandig te verkopen voor offroadgebruik.
De zware motoren worden geproduceerd door Daimler Truck in de Mercedes-Benz-fabriek in Mannheim. Deze worden geleverd aan Deutz, dat ze verder op offroadgebruik zal afstemmen. De middelzware motoren zullen bij Deutz worden geproduceerd. De productie van de motorvarianten die Deutz op de markt zal brengen, zal naar verwachting in 2028 van start gaan.
De samenwerking tussen de twee bedrijven is het eerste resultaat van de onlangs aangekondigde Dual+-strategie van Deutz, dat zich naast de verdere ontwikkeling van een klimaatneutraal productportfolio ook richt op de verdere ontwikkeling van conventionele dieselmotoren. Deutz-CEO dr. Sebastian C. Schulte (links op foto) : “Conventionele aandrijvingen met verbrandingsmotoren zijn nog steeds nodig, vooral in de zware offroadsector en in de landbouw. Die kunnen op een milieuvriendelijke manier worden ingezet door het gebruik van synthetische brandstoffen. Daarom zullen we de komende jaren niet alleen ons klimaatneutrale productportfolio verder ontwikkelen, maar ook blijven groeien in de klassieke motoren.”
In zijn nieuwe strategie kondigde Deutz medio januari aan dat het naast investeringen in een groen productportfolio zich ook permanent wil vestigen in de top-drie van onafhankelijke motorfabrikanten. Het bedrijf noemt hierbij ook overnames en samenwerking.
De samenwerking tussen de twee bedrijven houdt ook in dat Daimler Truck een aandeel van 4,19 procent in Deutz heeft genomen en daarmee grootaandeelhouder is geworden van de motorenproducent. Dr. Andreas Gorbach (rechts op foto), lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en Head of Truck Technology: “We zijn verheugd over de samenwerking met de gevestigde en onafhankelijke aandrijfspecialist Deutz. Als onderdeel van onze strategische focus op lokaal CO2-neutraal transport hebben we vorig jaar aangekondigd dat Daimler Truck geen eigen middelen meer zal investeren in de verdere ontwikkeling van zijn eigen middelzware motoren voor de Euro 7-emissienorm.”