custa waterstofgraafmachine van Van Beers

Custa-rupsgraafmachine op waterstof bijna klaar

Datum: 14 oktober 2022
Laatst bijgewerkt: 14 oktober 2022
Door: Gert Vreemann
Op de vakbeurs Zero Emission - Ecomobiel in Den Bosch toonde een consortium bestaande uit Aannemingsbedrijf Van Beers Hoogeloon, HFX Research en H2Storage de door waterstof aangedreven Custa-rupsgraafmachine voor het eerst. Het gaat hier om een compleet omgebouwde gebruikte 20 tons klasse rupsgraafmachine van Van Beers die nu is uitgerust met brandstofceltechniek. Van Beers streeft ernaar dat de machine nog dit jaar gaat draaien.
custa waterstofgraafmachine van Van Beers

Op de beurs zag je alleen de bovenwagen, omdat het daar gebeurt. Je kon er zo mooi omheen lopen en de machine in zijn geheel bekijken. De onderwagen was afgedekt, maar zat er wel degelijk aan, met als boodschap dat de machine dus inderdaad nagenoeg af is. Aannemingsbedrijf Van Beers Hoogeloon ziet voordelen in een waterstof-rupsgraafmachine omdat je daarmee op een ‘tankvulling’ van de drie geplaatste waterstoftanks ruim een dag kunt draaien. In combinatie met een cluster-waterstofvoorraad op locatie wil het bedrijf een week rond kunnen werken in natuurprojecten met de dan aanwezige voorraad waterstof. Dat scheelt veel voertuigbewegingen en de machinist kan gewoon de hele dag zero-emissie doorwerken. Van Beers bouwt hiervoor samen met de partners een eigen gebruikte graafmachine om tot de door waterstof aangedreven Custa-graafmachine.

custa waterstofgraafmachine

Deze Custa is uitgerust met 45 kW-brandstofceltechniek van HyMove in combinatie met drie 700-bar-waterstoftanks, elk goed voor veertien kilo waterstof. Dat moet ruim genoeg zijn voor het ingeschatte verbruik van circa 30 kg waterstof per dag voor deze graafmachine uit de twintigtons klasse. De brandstofcel voedt een 67 kWh Intercel accupakket die op maat is gemaakt voor deze machine. Deze in het contragewicht geplaatste accu voedt de speciale elektromotor die op maat is gebouwd voor deze machine en bestand is tegen de omstandigheden waarin hij moet werken. Het hybride-systeem van de gebruikte machine is geïntegreerd in de machineregeling van de Custa. De machine krijgt nog een speciaal luchtfilter om de brandstofcel te voorzien van echt schone lucht. Ten slotte is er een speciale koelunit geplaatst om ervoor te zorgen dat de brandstofcellen en de batterij op de juiste temperatuur werken.

De Custa wordt bij Van Beers in de eigen werkplaats gebouwd. Het streven is de Custa nog in december aan het draaien te hebben. Uitgebreide info kun je vinden op www.eco-excavator.nl.