Reform Metrac H75 met reinigingsopbouw

Compleet nieuwe Stage V-Reform Metrac H75

Datum: 1 oktober 2020
Laatst bijgewerkt: 1 oktober 2020
Door: Gert Vreemann
Ter vervanging van de bekende Metrac H7 ontwikkelde Reform met de H75 een compleet nieuwe opvolger, met als meest opvallende wijziging de keuze voor een Stage V-krachtbron van Perkins. Naast de schonere motor maakt Reform met de H75 een flinke sprong voorwaarts in comfort dankzij de nieuwe cabine. Wim van Breda verwacht de nieuwkomer de komende winter te verwelkomen.
Reform Metrac bermmaaien

Reform had de introductie van de Metrac H75 graag groots gedaan op de bekende machinebeurs Technik zur Gewässerunterhaltung in het Duitse Hausstette. De tiende editie van deze beurs wordt voorlopig echter een jaar opgeschoven en dus geeft Reform nu via het digitale traject de eerste feiten vrij. Reform heeft de machine geheel nieuw ontworpen. Uiteraard heeft die wel de bekende contouren en is hij voorzien van de bekende technieken, maar toch is de H75 van de grond af aan nieuw opgebouwd. Zo ligt de wielbasis tussen die van de voorganger en de langere X9 in om hem zo compact mogelijk te houden, maar heeft hij wel de vijftien graden pendelweg die de X9 met zijn grotere wielbasis ook heeft. Door een lagere plaatsing van de cabine heeft Reform het zwaartepunt toch ook weer wat weten te verlagen. Zaken als naar wens voorasbesturing, achterasbesturing, vierwielbesturing of hondengang zijn onveranderd leverbaar, evenals sperdifferentiëlen en honderd procent vierwielaandrijving voor zware omstandigheden of bij weinig grip op bijvoorbeeld taluds.

Perkins viercilinder

Reform Metrac

Opvallend is de keuze voor de Stage V-diesel van Perkins, want Reform monteerde eerder altijd VM-motoren. Het gaat bij de H75 om de nieuwe Perkins Syncro-2,8-liter-viercilinder met een maximum vermogen van 55 kW (74 pk) en een maximum koppel van 380 Nm. Deze heeft een compact ingebouwd uitlaatgasnabehandelingssysteem, dat bestaat uit een dieseloxidatiekatalysator en een dieselpartikelfilter. De krachtbron heeft dus geen SCR-unit met AdBlue-inspuiting. De Perkins is niet alleen vanwege de Stage V-uitvoering belangrijk voor de aannemerij, maar hij is ook nog eens extreem stil. Alle koelers zijn in een unit aan de zijkant geïntegreerd in combinatie met een omkeerventilator. Deze unit kan naar buiten worden geklapt.

De hydrostatische aandrijving met twee versnellingen en twee terreinreducties met voet- of handbediening is gebleven. Nieuw is een elektro-hydraulische veerbelaste rem met autohold-functie, die zacht en schokvrij wegrijden en stoppen op hellingen mogelijk maakt. De hydrostatische transmissie wordt elektronisch aangestuurd en heeft maximumsnelheid van 40 km/u. Er is een eco-mode om bij lichte werkzaamheden met een lager toerental te kunnen werken. Standaard wordt de trekker geleverd met een 540-toerenaftakas en -frontaftakas. Optioneel is ook een 1000-toeren- of een 540/1000-toerenaftakas leverbaar.

aparte hydrauliekpompen

Reform Metrac maaien

Er zijn aparte hydrauliekpompen voor het rijwerk en het bedienen van de aanbouwwerktuigen en hefinrichting, zodat het rijden geen invloed heeft op de machineaansturing en omgekeerd. De standaard loadsensing-pomp levert maximaal 29,2 liter per minuut en 195 bar druk. Een pomp van 52 liter per minuut is ook leverbaar. De beide hefinrichtingen kunnen 1500 kilo aan. In de standaarduitvoering heeft de Metrac H75 een leeggewicht van 2500 kilo.

Opvallend is de geheel nieuwe cabine, die nu niet meer vastgeschroefd zit aan het frame, maar via rubbers op het frame is gemonteerd, zodat er dus geen ijzer-op-ijzercontact meer is. In combinatie met de stillere krachtbron is het geluidsniveau in de cabine daardoor heel laag geworden en worden ook trillingen minder doorgegeven. Reform geeft een geluidsdruk van 75 dB(A) op voor de cabine. Verder maakte de nieuwe montage het nu mogelijk om relatief eenvoudig de gehele cabine af te nemen voor onderhoudswerkzaamheden.

luxe werkplek

cabine Reform Metrac

In de cabine valt de nieuwe armleuningbediening op, waarmee de werktuigen geheel kunnen worden bediend. Voordelen zijn niet alleen de fijnere zit en instelmogelijkheden, maar ook dat je de stoel voor lange einden werken op hellingen ‘waterpas recht’ kunt zetten, waarbij de armleuning dan uiteraard meebeweegt. De machine heeft een nieuw verwarmings- en airconditioningsysteem, waarbij de temperatuur automatisch via het display kan worden ingesteld. Er zitten op het dashboard extra ventilatiepunten. De lucht wordt aan de linkerkant van het voertuig aangezogen, waardoor de stofbelasting wordt verminderd. De nieuwe, volledig glazen deur geeft een betere instap en beter zicht. Er is een nieuwe 4,3-inch-touchscreen met onder meer Android Auto- en Apple CarPlay-connectiviteit, wat het mogelijk maakt vele digitale interfaces te gebruiken tijdens het werk. Daarnaast is een tweede display aanwezig voor optionele camera’s en zijn alle hydraulische functies en voertuigprogramma’s geïntegreerd. Daarbij is de machine ook geschikt voor een voertuigvolgsysteem en monitoring vanaf kantoor op locatie, activiteit en voertuiggegevens zoals draaiuren, brandstofverbruik, afgelegde afstand en vloeistofpeilen.

Demomachine in januari

Reform Metrac H74 in actie

Hoe Reform de Metrac H75 nu aan het grote publiek zal gaan voorstellen, is vooralsnog onbekend. Waarschijnlijk zal dat regionaal bij de dealers gebeuren met de beschikbare modellen uit de nulserie. De nieuwe Reform Metrac H75 gaat in januari 2021 in productie, waarna in het voorjaar van 2021 de eerste exemplaren zullen worden afgeleverd. Importeur Wim van Breda hoopt in januari 2021 de eerste demomachine in huis te hebben.