New Holland waterstof

Wereldprimeur voor Jos Scholman

Datum: 2 oktober 2020
Laatst bijgewerkt: 5 oktober 2020
Door: Toon van der Stok
Vanaf vandaag is Jos Scholman wereldwijd het eerste bedrijf dat met een deels door waterstof aangedreven tractor rijdt. New Holland heeft samen met Blue Fuel Solutions een opbouwpakket gemaakt waarmee de trekker op een mengsel van diesel en waterstof kan rijden. Het resultaat is ongeveer vijftig procent CO2 reductie.

De realisatie van dit ombouwpakket kwam mede op initiatief van Jos Scholman uit Nieuwegein tot stand. Dit cumelabedrijf wil werk maken van de CO2 reductie en realiseerde zich dat dit voor grotere machines niet mogelijk is met elektriciteit. Samen met New Holland ontwikkelde het bedrijf Blue Fuel Solutions een ombouwpakket voor de T5.140 autocommand tractor. Van buitenaf is goed te zien dat er wordt gereden met een speciale trekker want de waterstoftanks hebben een opvallende behuizing op het cabinedak gekregen.

cabinedak waterstoftanks

In de opslagruimte liggen vijf waterstoftanks met een waterinhoud van 470 liter. Daarin kan nu 11,5 kg waterstof worden meegenomen. Dit is bij deze trekker voldoende om ongeveer 40 liter diesel te vervangen. Voldoende voor een dag werken, verwacht Arjan Verweij van New Holland: “De hoeveelheid waterstof die wordt bijgemengd varieert van 30 tot ongeveer 60 procent. Bij een lichte belasting is dit relatief veel, bij zware belasting neemt het af. Dit is bewust om zo gedurende de hele dag waterstof te kunnen blijven gebruiken.”

Door te kiezen voor een bi-fuel oplossing is het gebruik van waterstof vrij eenvoudig te realiseren. Voor de verbranding is namelijk geen speciale motor nodig. Wat wel veel tijd vroeg was het aanpassen van de software om de motor op de juiste manier af te stellen voor het gebruik van waterstof en dat ook aan te kunnen passen aan de belasting. Verder volstaat feitelijk een extra aanvoerleiding naar het inspuitsysteem en een aantal kleppen om de waterstof bij te kunnen mengen.  Al klinkt ook dat eenvoudiger dan het lijkt, benadrukt Verweij: “Want alles is op het zwaarste niveau gekeurd om er veilig mee de weg op te kunnen.”

New Holland waterstof

Voor Jos Scholman past de aanschaf van vier waterstoftractoren in de doelstelling van het bedrijf om de CO2 uitstoot fors te reduceren en op energiegebied grotendeels zelfvoorzienend te worden. Daarvoor liggen op het dak van het bedrijf nu zonnepanelen en wordt er gewerkt aan het opzetten van een eigen productie-unit voor waterstof in combinatie met een eigen tankstation. Bij het aanleggen daarvan merkt het bedrijf dat ze feitelijk harder gaan dan de overheid bij kan benen. Jos Scholman: “Je merkt dat de overheid wel hard roept dat ze willen innoveren, maar als je dan om een vergunning komt, schiet iedereen in de stress. Dan blijkt dat een omgevingsdienst daar nog helemaal niet over nagedacht heeft en niet weet wat ze moeten doen.”

Overheid moet belonen
Tijdens de presentatie riep Robert Scholman daarom op om meer aandacht te hebben voor ondernemers die hun nek durven uit te steken. “Wij doen een grote investering met de aanschaf van deze tractoren. Dat verdienen we niet terug omdat de brandstof
goedkoper is. De overheid zal dat moeten belonen door te betalen voor het duurzaam werken en moet zorgen dat ondernemers verder kunnen.”

De investering is fors voor het bedrijf, want de complete opbouwunit kost 70.000 euro per trekker. Of ongeveer 70 procent van de nieuwprijs van de trekker. Jos Scholman hoopt dit vooral terug te verdienen door de CO2 bonus die gebruik van deze trekkers oplevert in de huidige bestekken waar duurzaamheid een mooie korting oplevert. “Maar of dat voldoende is zal moeten blijken. We gaan er in elk geval maandag in verschillende projecten mee aan de slag.”

firma Scholman

Lees hier waarom Scholman kiest voor waterstof