diesel, tanken, tankpistool, wiericke, dieseltank, 2020

Tweede Kamer vraagt om terugkeer rode diesel

Datum: 8 april 2022
Laatst bijgewerkt: 26 oktober 2022
Door: Hero Dijkema
De Tweede Kamer heeft op 5 april een motie aangenomen om te onderzoeken of de rode diesel kan terugkeren. Invoeren van de in 2013 afgeschafte rode diesel kan de sterk gestegen brandstofkosten helpen verminderen. De motie is met brede steun van de Tweede Kamer aangenomen.

De motie is ingediend door BBB en ondersteunt door SGP en Groep Van Haga. Met steun van VVD, CDA, PVV, ChristenUnie, FvD, Ja21, Groep van Haga, Lid Omtzigt en BBB is de motie aangenomen. In de motie wordt de regering verzocht om te onderzoeken of het mogelijk is om rode diesel, eventueel tijdelijk, op korte termijn te laten terugkeren.

Aanleiding voor de motie vormen de sterk gestegen energieprijzen waardoor de kostprijs van de voedselproductie omhoog gaat. Dit raakt ook andere fundamentele sectoren zoals de bouw, transport en grondverzet. Verder wordt in de motie aangegeven dat Duitsland en België nog wel verlaagde accijns op diesel resp. rode diesel hebben en dit tot rechtsongelijkheid leidt.

Afgeschaft in 2013

Rode diesel heeft een lagere accijns dan witte diesel en is in 2013 afgeschaft. De reden was dat het kabinet toentertijd vanwege de nasleep van de kredietcrisis sterk moest bezuinigen en extra inkomsten nodig had. Gevolg was dat de dieselolie per 1 januari 2013 17,6 cent per liter duurder werd dan voorheen. Met het vervallen van de laagbelaste dieselolie, wijkt Nederland wel af van buurlanden Duitsland en België.

Indien de rode diesel niet zou zijn afgeschaft valt te berekenen wat de afgelopen jaren het fictieve verlaagde accijnsbedrag op dieselolie zou zijn geweest. Per 1 januari 2022 zou het fictieve verschil tussen rode en witte diesel 21,1 cent per liter zijn geweest. Met accijnsverlaging per 1 april 2022 zou de fictieve laagbelaste dieselaccijns dan 20,7 cent per liter bedragen.

Duitsland

In Duitsland tanken agrariërs wel altijd witte diesel, maar kunnen een deel van accijns via de terugvragen bij de Duitse Douane. Dit gebeurt op basis van een forfaitair dieselverbruik per ha en is  afhankelijk van het soort gewas. Over deze forfaitaire liters diesel kan er 21,48 cent per liter diesel worden teruggevraagd door de teler. Voor biodiesel en plantenolie bedraagt de teruggaaf 45,00 cent per liter in Duitsland.

België

In België heeft nog steeds rode diesel voor agrarisch gebruik en mobiele machines voorwerken buiten de wegen. De accijns op rode diesel (voor commercieel en industrieel gebruik) in België bedraagt slechts 2,3 cent per liter. Dit is 39,4 cent per liter minder dan per 1 april 2022 verlaagde dieselaccijns van 41,7 cent  per liter in Nederland. Verder verlaging van de accijns op diesel maakt het huidige grote prijsverschil in diesel voor zal de

Logistieke problemen

Terugkeer van de fysieke rode diesel zal nog wel wat voeten in de aarde hebben. “De logistieke brandstofketen is nu natuurlijk minder goed ingericht dan voor 2013. Bij de grote brandstofdepots, waar diesel wordt geladen, moeten dan wel nog de installaties voor het kleuren van diesel met Solvent Yellow aanwezig zijn. Ook zijn de tankwagens nu anders en hebben nu minder compartimenten. Verder zullen vele eindgebruikers inmiddels geen gescheiden tanken voor rode en witte diesel meer hebben”, volgens Hero Dijkema van Cumela

Teruggaaf accijns

Om de verlaagde rode dieselaccijns op korte termijn te introduceren is een teruggaafsysteem via de Douane waarschijnlijk het snelst in te voeren. Zeker door de registratie van de (land)bouwvoertuigen is er inzicht in hoeveel diesel aangedreven voertuigen bedrijven en wat voor voertuigen dat zijn. Hierdoor is het goed mogelijk om inzicht te krijgen in het dieselgebruik door de off-road voertuigen en door vrachtauto’s en bestelauto’s.

Het kabinet is nu aan zet om met een reactie op de motie te komen en of de dieselaccijns voor tractoren en mobiele machines verlaagd wordt.