Grasoogst, gras, opraapwagen, fendt

Rem-eisen voor aanhangwagens vanaf 2021

Datum: 28 mei 2021
Laatst bijgewerkt: 15 februari 2022
Door: Hero Dijkema
Door de invoering van de registratie- en kentekenplicht wordt het ook mogelijk voor de RDW om te gaan controleren op de nieuwe eisen voor remmen. Deze hangen van veel zaken af en vatten we hier voor je samen. Ook gaan we in op de minimale eisen voor remvertraging die per 1 januari 2021 van kracht zijn geworden.

Vanaf 1 januari 2018 is de Europese verordening 167/2013 in Nederland volledig van kracht. In bijbehorende verordeningen staan de eisen waaraan de landbouwvoertuigen moeten voldoen. Zo staan in de gedelegeerde verordening 2015/68 de remvoorschriften voor de goedkeuring van landbouwvoertuigen. Vanaf 1 januari 2018 gelden voor de remmen van nieuwe getrokken landbouwvoertuigen daarom de Europese rem-eisen.

Categorieën aanhangwagens
Er zijn twee categorieën aanhangwagens achter landbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid of mobiele machines:

  • Landbouwaanhangwagens (categorie R; voor transport zoals gronddumpers en silagewagens).
  • Verwisselbare getrokken uitrustingsstukken (categorie S; getrokken werktuigen zoals balenpersen en cirkelharken).

Tussen deze twee voertuigcategorieën zijn er ook nog verschillen in rem-eisen.

Zwaardere rem-eisen
Vanwege het ontbreken van een registratieplicht voor landbouwvoertuigen, kon de RDW niet effectief toezien of nieuwe getrokken voertuigen vanaf 1 januari 2018 ook daadwerkelijk zijn goedgekeurd. Door de registratieplicht is het bouwjaar van het voertuig bekend en kan er onderscheid worden gemaakt in de eisen aan een voertuig afhankelijk van het bouwjaar. Aan nieuwere voertuigen worden veelal zwaardere eisen gesteld; dit geldt ook voor remmen voor getrokken landbouwvoertuigen.

Een aanhangwagen gebouwd in 2020 met éénleiding hydraulisch remsysteem voldoet niet aan de Regeling voertuigen.


De rem-eisen voor getrokken landbouwvoertuigen staan in de Regeling voertuigen. Per 1 januari 2021 zijn de eisen voor getrokken materieel daarin zodanig aangepast, dat alle aanhangwagens met een bouwjaar van 2018 of later aan de Europese eisen voor remmen moeten voldoen. Een aanhangwagen gebouwd in 2020 met éénleiding hydraulisch remsysteem voldoet niet aan de Regeling voertuigen. De Europese rem-eisen voor aanhangwagens achter (land)bouwvoertuigen zijn daarmee alsnog geformaliseerd in de Regeling voertuigen.

Remmen oudere aanhangwagens
Landbouwaanhangwagen en verwisselbaar getrokken uitrustingsstukken, in gebruik genomen vóór 1 januari 2018, met een maximumconstructiesnelheid van maximaal 40 km/u en met een massa in rijklare toestand (leeggewicht) van meer dan 3.500 kg, moeten zijn voorzien van goed werkende remmen. Hierbij is niet bepaald wat voor soort rem dat is; dat mag een éénleiding hydraulische rem zijn, tweeleiding luchtdrukrem of een oplooprem. Belangrijk is dat de remmen goed werken.

Voor oudere aanhangwagens, met een maximumconstructiesnelheid van maximaal 40 km/u, is het leeggewicht bepalend om remmen te hebben en niet de technisch toegestane maximummassa van het voertuig (dus inclusief de lading). Een schamelaanhangwagen (van voor 1 januari 2018) met een leeggewicht van 3.000 kg, maar die beladen met balen 10.000 kg weegt, hoeft ook in beladen toestand geen remmen te hebben.

Nieuwe aanhangwagens
Voor nieuw getrokken materieel, dat in gebruik is genomen vanaf 1 januari 2018, hangen de rem-eisen af van de voertuigcategorie, de som van de technisch toegestane maximummassa op de assen en de maximumconstructiesnelheid.

Landbouwaanhangwagens voor transport (categorie R) in gebruik genomen vanaf 1 januari 2018, met een technisch toegestane maximummassa op de assen van meer dan 1.500 kg, moeten goed werkende remmen hebben. De technische toegestane massa is inclusief de massa van de lading. Nieuwe verwisselbare getrokken uitrustingsstukken (categorie S) moeten goed werkende remmen hebben bij een technisch toegestane maximummassa op de assen van meer dan 3.500 kg.

Zowel oudere als nieuwe landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u, moeten bij een totale massa van meer dan 750 kg op de assen, goed werkende remmen hebben.

Geen éénleidingremsysteem
Nieuwe aanhangwagens mogen vanaf 1 januari 2018 geen éénleidingremsysteem meer hebben; toegestaan zijn alleen een tweeleidingremsysteem (druklucht of hydraulisch) of een oplooprem onder voorwaarden. Een oplooprem mag alleen als de technisch toegestane maximummassa op de assen in totaal niet meer dan 8.000 kg is. Daarom hebben nieuwe bakkenwagens vaak een toegestane maximummassa van 8 ton, waardoor een oplooprem volstaat en er geen remventiel op de graafmachine hoeft te zitten.

Een oplooprem mag alleen als de technisch toegestane maximummassa op de assen in totaal niet meer dan 8.000 kg is


Nieuwe aanhangwagens vanaf 1 januari 2018 met een maximummassa op de assen van totaal meer dan 8 ton moeten dus altijd een tweeleidingremsysteem hebben.

Losbreekreminrichting
Landbouw- of bosbouwaanhangwagens en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken die in gebruik zijn genomen vanaf 1 januari 2018 en remmen hebben, moeten zijn voorzien van een losbreekreminrichting. Wanneer een aanhangwagen onverhoopt losschiet, zorgt de losbreekreminrichting ervoor de aanhangwagen actief geremd wordt en niet onnodig ver doorschiet.

Bij een tweeleiding drukluchtremsysteem zit de losbreekreminrichtingsfunctie ingebouwd; bij wegvallen van de luchtdruk worden de remmen volledig geactiveerd. Bij tweeleiding hydraulisch remsysteem moet bij losraken van de aanhangwagen een hydraulische accumulator geactiveerd worden om de benodigde remkracht te leveren.

Hulpkoppeling
Bestaande landbouw- of bosbouwaanhangwagens en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 25 km/u en met een technisch toegestane maximummassa op de assen van niet meer dan 3.500 kg, die niet zijn voorzien van een losbreekreminrichting, moeten zijn voorzien van een hulpkoppeling. Dit is vergelijkbaar met de hulpkoppeling van een aanhangwagen achter een personenauto.

Getrokken landouwvoertuigen die voorzien zijn van een losbreekreminrichting, mogen geen hulpkoppeling hebben.

Rem-eisen voor oudere aanhangwagens van vóór 1 januari 2018

Voertuigcategorie Maximumconstructie- snelheid ≤ 40 km/u Maximumconstructie- snelheid
> 40 km/u

Landbouwaanhangwagens (cat. R)
en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken (cat. S)

Remmen verplicht als:

  • leeggewicht > 3.500 kg

Remmen verplicht als:

  • som aslasten > 750 kg
Landbouwaanhangwagens (cat. R)
en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken (cat. S)

Remsysteem:

  • éénleiding (hydr./lucht)
  • tweeleiding (lucht/hydr.)
  • oplooprem

Remsysteem:

  • tweeleiding (lucht/hydr.)
  • oplooprem mag als som aslasten < 8.000 kg


Rem-eisen voor nieuwe aanhangwagens vanaf 1 januari 2018
 

Voertuigcategorie Maximumconstructie- snelheid ≤ 40 km/u Maximumconstructie- snelheid
> 40 km/u
Landbouwaanhangwagens (cat. R)

Remmen verplicht als:

  • som aslasten > 1.500 kg

Remmen verplicht als:

  • som aslasten > 750 kg
Verwisselbare getrokken uitrustingsstukken (cat. S)

Remmen verplicht als:

  • som aslasten > 3.500 kg

Remmen verplicht als:

  • som aslasten > 750 kg

Landbouwaanhangwagens (cat. R) en
verwisselbare getrokken uitrustingsstukken (cat. S)

Remsysteem:

  • tweeleiding (lucht/hydr.)
  • oplooprem mag als som aslasten < 8.000 kg
  • losbreekreminrichting

Remsysteem:

  • tweeleiding (lucht/hydr.)
  • oplooprem mag als som aslasten < 8.000 kg
  • losbreekreminrichting
  • mcs > 60 km/u: ABS als som aslasten > 3.500 kg

 

Nieuw!  Vanaf 1 januari 2021 zijn er eisen aan de minimale remvertraging van getrokken landbouwvoertuigen. 

Remvertraging
Nieuw is dat vanaf 1 januari 2021 er eisen zijn aan de minimale remvertraging van getrokken landbouwvoertuigen. De remvertragingseisen voor landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen zijn gelijk en hangt af de maximumconstructiesnelheid. Het onderscheid ligt hier bij een maximumconstructiesnelheid van meer of minder dan 30 km/u. Voor nieuwe aanhangwagens in gebruik genomen vanaf 1 januari 2018 zijn de remvertragingseisen dus hoger dan voor oudere voertuigen. Hiermee wordt de veiligheid van nieuwe aanhangwagens in het verkeer verbeterd.


Remvertragingseisen voor landbouwaanhangwagens en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken

In gebruik genomen Maximumconstructie- snelheid ≤ 30 km/u Maximumconstructie- snelheid
> 30 km/u
Voor 1 januari 2018 2,4 m/s2 3,1 m/s2
Vanaf 1 januari 2018 3,0 m/s2 4,5 m/s2