trekker op spoorwegovergang

ProRail controleert meer bij spoorwegovergangen

Datum: 6 mei 2020
Laatst bijgewerkt: 6 mei 2020
Door: Hero Dijkema
ProRail roept iedereen op om extra alert te blijven bij spoorwegovergangen. Er worden extra BOA’s ingezet om hier te surveilleren. Vanaf 29 april rijden er extra intercity’s en wordt het weer wat drukker op het spoor. Dit vergroot de kans op incidenten op de spoorwegovergangen.

Door de coronacrisis rijden er minder treinen en is het ook een stuk rustiger op bewaakte, maar ook op onbewaakte overwegen. Dit kan voor gewenning zorgen bij overstekend verkeer. Die gewenning is een potentieel gevaar nu er weer meer treinen gaan rijden.

Extra controle
ProRail zet extra BOA’s in om het gedrag van overstekend verkeer goed te monitoren en verkeersdeelnemers te waarschuwen voor de gevaren van een spoorwegovergang. Zij zijn in herkenbare auto’s aanwezig bij verschillende overwegen om een oogje in het zeil te houden.

Risico grote voertuigen
Grote voertuigen, zoals landbouwvoertuigen en vrachtauto’s, vormen een bij het passeren van een overweg een groter risico dan bijvoorbeeld auto’s. Grote voertuigen hebben meer tijd nodig om een overweg te passeren. Als bestuurders van een groot of zwaar voertuig moet je er goed op letten dat de overweg in één keer kan worden overgestoken. Rijdt de overweg alleen op wanneer er voldoende ruimte is voor de hele voertuigcombinatie op de rijbaan na de spoorwegovergang.

Niet stilstaan
Voorkom ten allen tijde dat de tractor of vrachtauto stil komt te staan op de overweg. Ga ook nooit manoeuvreren of achteruitrijden op een overweg. Stilstand van een zwaar voertuig op een overweg levert direct potentieel groot gevaar op. Gevaar voor zowel de bestuurder als voor de machinist en inzittende van de treinen. De afgelopen jaren zijn er diverse ernstige aanrijdingen geweest met zware voertuigen die stilstonden op overwegen.

Zo botste in april 2017 een goederentrein op graafmachine op een bewaakte overweg. Door onverklaarbare reden was de motor van de graafmachine uitgevallen. Gelukkig kon de kraanmachinist tijdig wegkomen en ook de treinmachinist bleef ongedeerd. De materiële schade was enorm en liep in de miljoenen euro’s.

Een botsing van een landbouwtrekker, graafmachine of vrachtauto met een passagierstrein kan leiden tot ontsporing van de trein en mensenlevens eisen. In februari 2016 kwam een treinmachinist om het leven bij een botsing tussen hoogwerker en een passagierstrein.

NABO
Extra opletten is het natuurlijk bij een Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO). Deze onbeveiligde overwegen hebben geen slagbomen en knipperlichten en hebben alleen andreaskruisen. Je moet zelf bepalen of het veilig is om een onbeveiligde overweg over te steken. De onbeveiligde overwegen liggen ook in landelijke gebieden waar landbouwvoertuigen moeten passeren. Stop altijd voor een onbeveiligde overweg en ga er altijd vanuit dat er een trein aan kan komen.