hofwijktunnel

Niet hoger maar dieper

Datum: 14 april 2021
Laatst bijgewerkt: 25 mei 2021
Door: Toon van der Stok
Bij de renovatie van de Hofwijktunnel onder de A13 bij Rotterdam leek de doorrijhoogte tijdelijk te laag te worden. Dankzij slim nadenken van cumelaondernemers en door de inzet van Dick Klok namens Cumela is er nu toch een oplossing. De tunnel wordt niet hoger, maar de weg wel dieper.

De Hofwijktunnel is een belangrijke doorgaande route voor het lokale verkeer aan de noordkant van Rotterdam. Daar wordt momenteel hard gewerkt aan de verlenging van de A16 en de nieuwe aansluiting van deze weg op de A13. Bij dit werk wordt de Hofwijktunnel ook gerenoveerd en verlengd. Bij deze werkzaamheden zou de doorrijhoogte tijdelijk omlaag gaan. Veel bedrijven zouden daardoor een eind om moeten rijden wat veel tijd en geld zou kosten weet Dick Klok. “We zijn daarom in overleg gegaan met de omgevingsmanager Frank van Ginderen en hebben samen een oplossing bedacht. We hebben niet voor niets veel leden met kennis, dus meedenken en adviseren is nooit een probleem.”

inhijsen liggers hofwijktunnel

Alleen tijdens het inhijsen van de dakliggers is de tunnel nu afgesloten.

De oplossing die ze bedachten is eigenlijk simpel. Het dak kon niet omhoog, maar de weg wel omlaag. Door deze verdiept aan te leggen werd de doorrijhoogte weer voldoende. Dat was technisch nog wel een uitdaging omdat er een waterdichte voorziening moest worden gemaakt, om te voorkomen dat het grondwater omhoog komt. Dat is gelukt en daarmee hebben de projectorganisatie en Cumela samen een mooi resultaat bereikt en hoeft het lokale verkeer niet om te rijden.

Foto's: RWS