hybride graafmachine Kobelco

Kobelco SK210HLC hybride op HVO100 schoonste oplossing

Datum: 29 mei 2020
Laatst bijgewerkt: 29 mei 2020
Door: Herma van den Pol
"De schoonste en duurzaamste oplossing die op dit moment beschikbaar is", zo omschrijft Van Oostrum Westbroek B.V. de Kobelco SK210HLC-10 Hybride, die volledig draait op HVO100 diesel. Het bedrijf nam de graafmachine met lange giek, waardoor deze een bereik van circa zestien meter heeft, kort geleden in gebruik met het idee om slim gebruik te maken van de oplossingen die nu al voor handen zijn.

"We moeten niet alleen praten over hoe het in de toekomst zou moeten, uitstoot reduceren kan en moet nu!", zegt Rudie van Oostrum, directeur Van Oostrum Westbroek B.V.. "Wij zien ook de berichtgeving over de aanschaf van graafmachines op waterstof, maar die machines worden pas over een aantal jaren uitgeleverd." Het bedrijf kijkt daar naar uit, maar wil niet zolang afwachten. "Wij willen de opdrachtgever nu ook al de schoonste en duurzaamste oplossing bieden die er is." 

Die vond Van Oostrum in de Kobelco SK210HLC-10 Hybride rupsgraafmachine. "De combinatie van een hybride machine op HVO100 diesel is op dit moment de schoonste oplossing die er is. Grote elektrische machines zijn bij onze infra- en cultuurtechnische werkzaamheden geen optie, omdat opladen midden in een natuurgebied erg lastig is. Wij maken op dit moment slim gebruik van de oplossingen die voorhanden zijn en pakken hiermee een voorsprong, want schoner dan dit wordt het voorlopig niet.”    

hybride kobelco graafmachine 2

Hybride Kobelco
In de hybride Kobelco zit een mooi stukje techniek verwerkt om ervoor te zorgen dat de rupsgraafmachine nog zuiniger kan werken. Zo wordt de energie voor de aandrijving niet alleen opgewekt door de zwenkmotor, maar laadt ook de 25kW generatormotor het accupakket. Door het vliegwieleffect kost dit zeer weinig energie en wordt de batterij zelfs bij stationair draaien opgeladen. De zwenkmotor van de hybride is volledig elektrisch én bij iedere graafcyclus ondersteunt de elektromotor de conventionele brandstofmotor. Hierdoor kan met een lager toerental hetzelfde werk worden verzet.

Voor de energie die uit conventionele brandstof moet komen wordt gebruik gemaakt van HVO100 diesel. "HVO100 staat voor 100 procent Hydrotreated Vegetable Oil. Experts spreken over een duurzame, fossielvrije brandstof voor dieselmotoren, die wordt gewonnen uit voornamelijk plantenresten, afval- en restgrondstoffen en ander organisch materiaal." De kosten voor de brandstof liggen hoger, maar daar tegenover staat een iets lager verbruik en een verlaging van het AdBlue-verbruik.     

kobelco, hybride

Folkert Smeets, directeur Kemp Groep, die de Kobelco leverde, geeft aan dat deze levering bewijst dat er veel goede oplossingen zijn voor een lagere CO2 voetafdruk "die echt direct rendement opleveren". Om ondernemers hierin te helpen geeft Reesink Construction Equipment (RCE) sinds kort overzichten uit van Kobelco- en Atlasmachines waarmee inzicht wordt gegeven in hoeveel uitstoot er is. Sowieso heeft de sector al een flinke milieuwinst geboekt door de overstap naar stage V te maken. "Zo stoten die alweer 95 procent minder PM (fijnstof) uit dan stage 2 motoren."