Rondweg Emmen

Doorgaand routenetwerk Emmen van groot belang

Datum: 17 februari 2021
Laatst bijgewerkt: 17 februari 2021
Door:
In november 2020 kwam het nieuws naar buiten dat de rondweg van Emmen eindelijk op de schop gaat. De gemeente Emmen en provincie Drenthe gaan het eigendom van de N391 (Rondweg Emmen) en de N862 (Klazienaveen – Emmen) omruilen. Voor alle aanpassingen hebben de partijen samen 90 miljoen vrijgemaakt. De vernieuwing is voor menigeen goed nieuws. Maar de lokale ondernemers vrezen voor het lot van het (land)bouwverkeer. Cumela en LTO slaan de handen in één om hun statement duidelijk te maken.

Ondernemers Peter Wolken, bestuurslid bij Cumela Drenthe, en Gerrit Aalenhuis, voorzitter LTO Emmen Oost, zijn duidelijk “zolang er geen goed alternatief is blijft de rondweg een noodzakelijke route om het (land)bouwverkeer veilig af te wikkelen”. Volgens Wolken en Aalenhuis kun je het (land)bouwverkeer niet zomaar van de rondweg af halen en Emmen in sturen. “De routes door Emmen zijn niet ingericht voor deze machines. Het gaat zorgen voor onoverzichtelijke en gevaarlijke situaties wat wij met elkaar niet moeten willen”.

Thijs Veneklaas Slots, bedrijvenadviseur bij Cumela, ondersteunt dit statement. “Emmen is een gemeente waar binnen veel (agrarische) transporten worden uitgevoerd met (land)bouwvoertuigen. Leden van LTO, de infra, groen & cultuurtechniek, hoveniers, recycling, en overige GWW bedrijven, onderdeel van de lokale economie, hebben een groot belang in een doorgaand routenetwerk en goede en veilige bereikbaarheid van bedrijven”.

In gesprek met gemeente en Provincie
Om een goede en veilige route te behouden voor het (land)bouwverkeer trekken de Cumela en LTO leden gezamenlijk op. Door middel van een enquête en gesprekken met lokale ondernemers hebben de organisaties in beeld gebracht om hoeveel voertuigbewegingen het gaat op de rondweg. 40% van lokale ondernemers geeft aan meer dan 100 keer per jaar over de rondweg te rijden.
Met circa 300 ondernemers betekent dit dus al 12.000 (land)bouwvoertuigen die over de rondweg rijden. En dan hebben we het alleen over de bedrijven die intensiever gebruik maken van deze route geeft Thijs aan.

Op 25 januari zijn de organisaties voor het eerst in gesprek geweest met wethouder René van der Weide en gedeputeerde Cees Bijl van de provincie Drenthe. Cumela en LTO hebben tijdens dit gesprek een gezamenlijk brief overhandigd met de standpunten vanuit de ondernemers.
De ondernemers pleiten dat een rondweg met twee dubbele rijbanen en de snelheid van 40 km/h die de (land)bouwvoertuigen vanaf 1-1-2021 mogen rijden, genoeg ruimte biedt om (land)bouwvoertuigen op een verantwoorde wijze toe te laten tot de nieuwe rondweg. Ook hebben we nadrukkelijk gewezen op de routes die nu een alternatief vormen. Dat zijn wegen die bijvoorbeeld door Bargeres, Angelslo of Emmerhout gaan geeft Aalenhuis aan.

In gesprek met de organisaties gaven wethouder Van der Weide en gedeputeerde Bijl aan dat de wegbeheerders zeker niet over één nacht ijs gaan.
Dat het (land)bouwverkeer van de rondweg af moet is nog zeker geen feit. “Eerst dienen we alle belangen goed af te wegen en moet een alternatief veilig genoeg zijn voor deze voertuigen” gaf de gedeputeerde Bijl aan.

Cumela en LTO blijven de komende tijd in gesprek met de gemeente en provincie. Samen hebben we besloten dat we niet in alle focusgroepen gaan deelnemen. Omdat we het hier hebben over het berijden van de gehele rondweg en de veiligheid voor alle inwoners van Emmen, verwachten wij als ondernemers ook dat wij een serieuze plek aan de overlegtafel krijgen sluiten Aalenhuis en Wolken af. Samen op de weg, betekent ook samen op weg naar een verkeersveilige toekomst voor ons allemaal.