Landbouwverkeer Zeeland

EU-miljoenen voor Zeeuwse landbouwwegen

Datum: 25 juli 2019
Laatst bijgewerkt: 12 februari 2020
"Tamelijk uniek" is het dat er een miljoeneninjectie vanuit Brussel komt om de Zeeuwse wegen beter begaanbaar te maken voor landbouwverkeer. John Augustijn, bedrijvenadviseur bij Cumela, is er trots op dat dit gelukt is, maar noemt het vooral een succes vanwege de constructieve samenwerking tussen weggebruikers en wegbeheerders. Augustijn is namens Cumela betrokken bij het kwaliteitsnet landbouwverkeer.

In totaal kunnen er vier wegen worden aangepakt met de ongeveer 2,5 miljoen euro die Brussel uitkeert. Onder dat geld bevindt zich ook een geldsom uit de pot met geld voor Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3). "Dat is op zich al opmerkelijk", zegt Augustijn. "Normaal komt dit geld hoofzakelijk ten goede aan de boer, maar nu profiteren ook dienstverleners in de agrarische sector er van." Agrarische loonwerkers maken bijvoorbeeld ook volop gebruik van de Rondweg Poortvliet.

Nieuwe parallelweg
Dit gebruik gaat veranderen, want er komt een nieuwe weg. Dit wordt mede mogelijk dankzij cofinanciering, waarbij de helft van het geld uit Brussel komt en in dit geval de provincie Zeeland de andere helft betaalt. De parallelweg komt tussen de Lange Zandweg en de rotonde Geerweg. Door het ontbreken van een dergelijke parallelweg was er met name één boer die steeds moeilijker bij zijn percelen kon komen. "Het is een keer eerder gebeurd dat er POP3-geld vrijkwam om een weg op te knappen", zegt Augustijn om aan te geven hoe bijzonder dit is. "Dat was meteen een primeur voor Nederland en ook die keer ging het om een weg in Zeeland." 

Een ander succes is de landbouwroute die aangelegd gaat worden rond Vogelwaarde. Hierdoor hoeft zwaar landbouwverkeer niet meer dwars door het dorp te rijden. Hier worden de kosten gedeeld door de EU en de gemeente Hulst. Ook bij Kamperland komt een alternatieve route voor landbouwverkeer. Zo komt er tussen Walcheren en Noord-Beveland een nieuwe weg. Ook hier betaalt de EU de helft, het restantbedrag is voor Noord-Beveland en Waterschap Scheldestromen. 

De laatste plaats die een landbouwweg krijgt, is Kats. Die weg komt ten noorden van Zandkreeksluis en gaat de veiligheid op de N256 vergroten en de wachttijden voor landbouwverkeer terugbrengen. 

Dubbel succes
Als alles volgens planning verloopt, worden de wegen tussen oktober 2020 en april 2022 opgeleverd. Augustijn noemt het een dubbel succes. Zo is het gelukt om geld van de Europese Unie te krijgen om de wegen aan te pakken, maar ook de samenwerking rondom dit onderwerp blijkt succes te hebben. "Daarmee bewijst het kwaliteitsnet landbouwverkeer opnieuw dat het werkt en dat het ook kansen biedt op andere plaatsen." Cumela streeft er daarom naar op meer plaatsen met de diverse partijen om tafel te gaan en een goed landbouwverkeersnetwerk neer te zetten, zodat er vlotte en veilige routes komen voor (land)bouwverkeer.