Medewerkers

Crisis levert nieuwe inzichten op

Datum: 9 april 2020
Laatst bijgewerkt: 23 januari 2024
Creativiteit en crisis zijn begrippen die bij elkaar horen. Kim van de Graag, bedrijvenadviseur bij Cumela, legt uit hoe dit samengaat. Ook gaat zij in op wat ze in de dagelijkse praktijk ziet gebeuren, want er zijn altijd lichtpuntjes.

“Never let a good crisis go to waste”, aldus Winston Churchill. Hij zou het hebben gezegd in aanloop naar de vorming van de Verenigde Naties, kort na de Tweede Wereldoorlog. Volgens Churchill droeg die oorlog bij aan de oprichting van de VN. Elk nadeel heeft zo zijn voordeel, ja dat klopt, maar ik denk toch dat weinig mensen plezier beleven aan een crisis. Een crisis doorleven is overigens wel de beste manier om tot nieuwe inzichten te komen.

In mijn dagelijkse gesprekken met cumelaondernemers gaat het vandaag de dag veel over het coronavirus en de gevolgen hiervan. We bespreken de genomen maatregelen, de mogelijke financiële consequenties en soms ook het geleden leed. Ik hoor veel verschillende manieren waarop iemand met deze bijzondere situatie omgaat. Dit is uiteraard geheel afhankelijk van de mate waarin een bedrijf is getroffen, zowel qua gezondheid als in financiële zin.

Lichtpuntjes
Hoewel bijna iedereen dit als bizarre tijden ervaart, zijn er gelukkig ook lichtpuntjes te benoemen tijdens deze crisis. Ondernemers in Zuid-Holland noemen er een aantal:

  • Op alle tijden van de dag door kunnen rijden op de A15.
  • Het prachtige voorjaarsweer.
  • Minder werkdruk door een betere spreiding van de werkzaamheden over het seizoen.
  • Branchevreemd personeel meldt zich spontaan aan de deur.
  • Verandering in mentaliteit: mensen zijn toeschietelijker. Je hebt elkaar weer nodig.
  • Het ontstaan van nieuwe (lokale) creatieve en ondernemende ideeën.

Creativiteit en crisis
Met name dat laatste punt is erg opvallend. De coronacrisis zorgt voor veel creativiteit. Open social media en je ziet de gekste dingen voorbij komen, maar wat doe je als je bedrijf ineens stil ligt of medewerkers niet kunnen of mogen komen werken? Voorlopig lijkt de ‘intelligente lock-down’ namelijk nog wel even te duren. Nou, dan ga je op zoek naar nieuwe manieren om je bedrijf draaiende te houden, natuurlijk! Als bedrijf kun je twee dingen doen: rennen of onderduiken. En wie stilstaat, mist de bus.

Het bestaansrecht van een bedrijf bestaat mijns inziens uit drie onderdelen:

  • Relevantie: doe je ertoe als bedrijf? Voorzie je in de behoeften en emotionele connectie die je klant heeft met je bedrijf?
  • Differentiatie: onderscheid jij je van andere bedrijven, ben je vernieuwend?
  • Beschikbaarheid: is jouw product of dienst voorradig en snel leverbaar?

Wanneer je nu met jouw bedrijf of onderneming inspeelt op deze drie onderdelen kun je het ver schoppen. Ondernemen is kansen zien. Mijn overtuiging is dat je met de nodige creativiteit door de coronacrisis heen komt. Neem hierbij de volgende tips ter harte. Tijd om te laten zien wat jij én je bedrijf waard zijn!

Tip 1. Vraag om ideeën
Vraag aan je klanten, opdrachtgevers of collega’s waaraan zij behoefte hebben. Tijdens deze coronacrisis is iedereen een stuk creatiever dan normaal. De goede ideeën stromen binnen: onder de douche, tijdens het touwtjespringen of terwijl je de hond uitlaat. Laat je klanten via social media of een poster op de deur weten hoe ze kunnen meedenken. Voordat je het weet, stromen er geweldige ideeën binnen.

Tip 2. Afkijken mag best
Goed nieuws: je hoeft het wiel niet helemaal opnieuw uit te vinden. Genoeg andere bedrijven zitten in hetzelfde schuitje, dus kijk vooral om je heen. Hoe doen anderen het?

Tip 3. Proberen is leren
Tja, nu is de tijd om dingen uit te proberen, toch? Van een vergaderen via Teams of Zoom tot aan een andere manier van bedrijfsvoering. Nieuwe dingen doen is heel leuk! Altijd al een cursus Bodemadviseur willen volgen of eikenprocessierupsen willen gaan bestrijden? Nu is het de tijd!

Tip 4. Omdenken
Waar heeft iedereen behoefte aan en kun jij daarin voorzien? Heb je de middelen om iets anders te produceren of aan te bieden? Waar wacht je op? Doen!

Tip 5. Blijf positief
Met dit heerlijke voorjaarsweer: zonnebril op en blijven lachen. Niets kan jou, je werknemers en je bedrijf tegenhouden, toch?

#Samen komen we eruit! #En misschien wel beter! #Blijf positief!