hand laptop papier

Alles over het verkoopmemorandum

Datum: 8 juni 2020
Laatst bijgewerkt: 8 juni 2020
Door: Dieuwer Heins
Met het verkoopmemorandum geeft de verkoper van een onderneming een serieuze kandidaat-koper inzicht in het bedrijf en de waarde ervan. Het is de verkoopbrochure van het bedrijf.

Wat kan er in het informatiememorandum aan bod komen: 

  • Introductie
  • Samenvatting  
  • Aanleiding en redenen van verkoop
  • Geschiedenis en achtergrond van het bedrijf
  • Informatie over diensten en producten
  • Beschrijving van de markt
  • SWOT-analyse
  • Juridische structuur en eigendomsverhoudingen
  • Organisatiestructuur en –cultuur
  • Informatie over her personeelsbestand
  • Informatie over het machinepark en eventuele onroerende zaken
  • Samenvatting jaarrekening en kengetallen
  • Prognoses
  • Informatie over de waardebepaling en prijs
  • Informatie over het verkoopproces
  • Voorwaarden (bijvoorbeeld betrokkenheid verkoper na overdracht)

Prettig leesbaar
Het verkoopmemorandum moet een goed en prettig leesbaar document zijn wat de interesse wekt van de potentiële koper. Verder moet het niet te lang zijn en zo concreet mogelijk zijn. Geen ‘bloemlezingen en pleidooien’ dus. De opzet kan er qua vorm en inhoud anders uitzien. Dit is mede afhankelijk van de situatie en de wensen van de koper en eventueel potentiële kopers. In de cumelasector wordt lang niet in elke situatie gewerkt met een informatie- of verkoopmemorandum.

Meer weten?
Wil je meer weten over het verkoopmemorandum of wil je ondersteuning bij het opstellen ervan dan kun je terecht bij de Adviseurs Bedrijfsoverdracht van Cumela Advies: Dieuwer Heins (tel: 06 – 250 444 13) of Ad Karelse (tel: 06 – 52 86 72 39). Of stuur een e-mail aan [email protected].