Verplichte certificering drijvende werktuigen wekt beroering

2 februari 2016
Op 26 januari jl. organiseerde de sectie Grondverzet en Cultuurtechniek van CUMELA Nederland een voorlichtingsbijeenkomst over de verplichte certificering van drijvende werktuigen. Henk Arntz van het onafhankelijke certificeringsbedrijf NBKB was richting de 60 toehoorders heel duidelijk: Alle drijvende vaartuigen waar een werktuig (aandrijving, kraan, zuiger enz.) op, in of aan zit moeten ongeacht de grootte gecertificeerd worden.

Dit certificeren zal niet eenvoudig zijn en kosten met zich meebrengen omdat de wet geschreven is voor rijnschepen en niet voor bijvoorbeeld een maaiboot.

Verder werd er tijdens de bijeenkomst uitleg gegeven over de wet- en regelgeving en het proces van certificeren. Het werd duidelijk dat er haast geboden is. Als je tot 1 januari 2019 wacht met certificeren dan ben je een van de velen en voorlopig niet aan de beurt. In de bijlage van dit bericht kunt u de presentatie nalezen.

Er was gemor onder de toehoorders. Terecht, want hoe moet het met al die kleine varende werktuigen als maaiboten, schuifboten en nato-pontons? Deze drijvende werktuigen kunnen nooit voldoen aan de eisen en de gebieden waar ze varen geven weinig risico’s. Over de kleine vaartuigen is CUMELA Nederland, samen met de Vereniging van Waterbouwers, intensief in gesprek met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Inspectie Leefomgeving en Transport zo vertelde Jan van der Leij van CUMELA Nederland. Er is nog een lange weg te gaan en geheel zonder regels zal het niet gaan met het oog op risico’s voor het bedienend personeel en de omgeving. De vraag is of er wel een certificaat voor nodig is voor deze kleine vaartuigen.

Auteur: Jan van der Leij