Fraudehelpdesk

10 tips om fraude te voorkomen

Datum: 26 januari 2018
Laatst bijgewerkt: 12 februari 2020
In dit bericht lees je 10 praktische tips van de Fraudehelpdesk om fraude te voorkomen. Zorg dat je op de hoogte bent van de risico’s, zodat je geen slachtoffer wordt van oplichting.

1. Vertrouw jij iets niet? Kijk op de website van de Fraudehelpdesk of neem contact met ons op.
2. Is een aanbieding te mooi om waar te zijn? Dan is dit meestal ook het geval. Neem over de aanbieding contact op met de Fraudehelpdesk of kijk op de website.
3. Moet je snel reageren? Dit is een beproefde tactiek van oplichters om je over de streep te trekken. Laat je dus niet onder druk zetten.
4. Lees de kleine lettertjes. Bij fraudeurs zit er altijd een addertje onder het gras.
5. Ben jij ongevraagd of zomaar benaderd met een aanbieding (via post, telefoon, e-mail, fax, aan de deur)? Let extra goed op! Hier kan weleens een oplichter aan het werk zijn.
6. Meld je aan bij het bel-me-niet-register, zodat je geen ongevraagde telefonische aanbiedingen krijgt.
7. Betaal liever niet vooraf en niet contant, tenzij jij zeker weet dat de andere partij betrouwbaar is.
8. Ben jij eerder slachtoffer van fraude of oplichting geweest? Let extra goed op! Vaak geeft de ene oplichter jouw gegevens door aan de andere oplichter.
9. Geef nooit jouw persoonlijke (bank-)gegevens af! Fraudeurs maken misbruik van je gegevens.
10. Zit een aanbieding vol taalfouten? Wees alert, dit kan een indicatie zijn voor fraude.

Ga voor meer informatie over fraude naar de website van de Fraudehelpdesk. De Fraudehelpdesk wil zoveel mogelijk voorkomen dat de Nederlandse bevolking slachtoffer wordt van fraude en oplichting.