maaiboot

Wijziging Binnenvaartregeling: kleine drijvende werktuigen blijven in gebruik

Datum: 18 mei 2018
Laatst bijgewerkt: 26 februari 2020
Door: Nico Willemsen
In Nederland zijn veel kleinere drijvende werktuigen in gebruik bij waterbouw, baggerwerk en oeveronderhoud. Door EU-regelgeving wordt deze vloot aangemerkt als ‘binnenschip’ en moet deze vloot na 30 december 2018 beschikken over een certificaat. Duizenden van deze vaartuigen dreigden daardoor afgekeurd te worden, doordat ze het verplichtgestelde certificaat niet kunnen behalen. Brancheorganisaties en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben in nauwe samenwerking aangepaste regelgeving ontwikkeld, waardoor de drijvende werktuigen toch gekeurd kunnen worden en operationeel blijven.

De vloot van de leden van Cumela en de Vereniging van Waterbouwers is groot en divers. Tot op heden was er beperkte regelgeving voor de kleinere drijvende werktuigen. Vanaf 1 januari 2019 zijn alle drijvende werktuigen, ongeacht hun grootte of volume waterverplaatsing, certificaatplichtig door de EU-richtlijn 2006/87/EG. Door een keuring door een onafhankelijk inspecteur moet de technische geschiktheid blijken voor de werkzaamheden die het drijvend werktuig uitvoert. De eisen zijn onder andere gericht op stabiliteit van het vaartuig en veiligheid van de bemanning.

 

Samenwerking Cumela en Vereniging van Waterbouwers

Vooral voor het kleinschalige materieel (soms maar enkele meters lang) hebben Cumela en de Vereniging van Waterbouwers langdurig en actief aandacht gevraagd bij het ministerie van I&W en de Inspectie Leefomgeving en Transport. De duizenden kleine vaartuigen (denk aan maaiboten, baggerbootjes die in sloten opereren, kleine pontons en werkschepen van beperkte afmetingen) zouden namelijk nooit door de keuring komen door de gestelde technische eisen.

 

Technische eisen
In goede samenwerking hebben de partijen gewerkt aan een regeling voor de kleinere drijvende werktuigen. Het kleinere materieel is ook certificaatplichtig, maar de regeling is toegespitst op het specifieke vaargebied en de geringe omvang van deze vaartuigen. De vaartuigen zijn kleiner dan twintig meter, hebben een beperkte boxmaat en zijn na 30 december 2008 gebouwd. Oudere kleine drijvende werktuigen worden tot 31 december 2018 gecertificeerd op basis van artikel 8 van richtlijn 2006/87/EG en artikel 29 van richtlijn (EU) 2016/1629. De keuringsinstanties zullen toetsen of zij geen reëel gevaar opleveren.

 

Publicatie Staatscourant
Het specifieke pakket aan technische eisen voor kleinere drijvende werktuigen is neergelegd in de ‘Regeling tot wijziging van de Binnenvaartregeling in verband met de toevoeging van een bijlage met voorschriften voor kleine drijvende werktuigen’. Deze regeling werd 9 mei gepubliceerd in de Staatscourant en gaat in op 7 oktober 2018. Je kunt hem hieronder downloaden.

 

Meer informatie
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Nico Willemsen, Cumela via 033 - 247 49 00 of per e-mail [email protected]