2.6 Welke signalen moeten je alarmeren?

21 januari 2015

De eerste stressklachten zijn onopvallend en komen vrij algemeen voor. Ze hoeven ook niet voor iedere persoon dezelfde te zijn. Je merkt dat je slechter gaat slapen, vaker moe bent en hebt minder zin in sociale activiteiten. Je wordt misschien prikkelbaar en vatbaarder  voor infecties zoals griep en verkoudheid. Wanneer deze ongezonde stress langer aanhoudt, zullen klachten ontstaan als gevoelens van onrust, vergeetachtigheid, slaapproblemen en chaotisch gedrag. De klachten ontstaan sluipend en worden steeds erger.

Wat vaak voorkomt is dat je de ontstane klachten en achterliggende oorzaken gaat ontkennen: de schuld wordt bij een ander gelegd, of je ontkent het bestaan van een probleem helemaal en  je redeneert je gevoelens volledig weg. Zuiver waarnemen wordt moeilijk, laat staan effectief reageren. Je vervalt in gedrag dat helemaal niet meer bij jou lijkt te horen.

Omdat je gedrag niet meer effectief is om jezelf in balans te houden, kunnen de ongezonde stressklachten snel verergeren. Grote kans dat je dan burn-out raakt, of een zware ziekte krijgt, zoals een hartinfarct, longontsteking,....  Je energie is op, je bent volledig uitgeput.

Stressklachten ervaren de meeste mensen als vervelend. Maar ze hebben een belangrijke functie. Het zijn de eerste signalen dat je te veel hooi op je vork hebt genomen. Jouw lichaam protesteert! Het waarschuwt dat je moeten zorgen voor verandering. Neem de tijd om te bedenken hoe het anders kan en hoe je kan herstellen. Als je volledig uitgeput raakt, heeft het bedrijf er veel meer last van. Tijdig ingrijpen is jouw verantwoordelijkheid.  Het is dan ook van belang die signalen niet te negeren.

Hoe langer de stress aanhoudt, des te meer de klachten zullen toenemen.

Klik hier voor de Checklist stress signalen
Deze checklist kun je gebruiken om - wanneer jij je zorgen maakt - na te gaan of jij, bij jezelf of bij een ander, signalen van ongezonde stress ziet.

Let wel: deze checklist is niet bedoeld om vast te stellen of iemand daadwerkelijk overspannenheidsklachten heeft (Burn-out). Het gaat om vroege signalen, die op termijn tot ernstige klachten kunnen leiden.

Top-10 signalen van ongezonde stress

  1. Vermindering van de productiviteit
  2. Regelmatig te laat komen
  3. Afspraken en belangrijke informatie vergeten
  4. Meer fouten maken dan gebruikelijk
  5. Snel afgeleid
  6. Snel geëmotioneerd
  7. Meer roken en koffie drinken
  8. Besluiteloosheid
  9. Zichtbare vermoeidheid
  10. Lichamelijke klachten           

Belangrijk: Vanzelfsprekend worden genoemde klachten niet altijd veroorzaakt door werkstress. Ze kunnen ook andere oorzaken hebben. Ga daarom met klachten ook bij de huisarts langs.

[vorige]                                                                                                                        [volgende]